Khamis, 12 September 2013

Asal-usul peribahasa "Hanya Jauhari yang mengenal Manikam"

Ada orang bertanyakan apa maksud peribahasa "Hanya Jauhari yang mengenal Manikam".
Jawapan:
Peribahasa tersebut berasal dari kisah orang2 tua mengenai persahabatan pedangang hindu (Patmanaban) dan orang laut(Jauhari) di tanah Melayu. Mereka berjumpa, dan kemudiannya bersahabat baik. Tak lama lepas tu, mereka mengambil keputusan untuk berlayar bersama.
Langit tak selalu cerah, setelah bertahun2 berlayar bersama kapal mereka dilanda badai yang amat kuat, di lautan lepas (atas sikit dari Aceh)sehingga menenggelamkan mereka. Dalam kekalutan tersebut, hanya tuhan sahaja yang mampu menyelematkan mereka. Jauhari dapat berpaut pada serpihan kapal, dan berenang ke daratan, namun Patmanaban tidaklah dapat di jumpai. Beliau merasa amat sedih. Beliau mengambil keputusan untuk pulang ke kampungnya
Selepas 10 tahun berlalu, Jauhari kembali berlayar. beliau kemudiannya singgah di sebuah bandar. di utara Aceh.
Ketika beliau jalan, lepak2, makan angin, beliau terserempak dengan seorang gila, terbia, mukanya rosak teruk. Beliau amat terkejut apabila mendapati, itulah sahabatnya patmanaban, yang terpisah dengannya ketika kapal mereka tenggelam. *sekilas pandang sahaja beliau telah kenal Patmanaban.
Kemudian, atas kapasiti sebgai sahabat karib, beliau membawa Patmanaban ke kampungnya dan menemukannya dengan keluarga Patmanaban. Selepas perubahan wajah dan perangai, sukar untuk keluarga Patmanaban  mengecamnya.
Kemudian kisah ini diceritakan oleh Jauhari kepada anak cucunya. Dan dari kesetiaan Jauhari  itulah diambil sebagai peribahasa. 
"Hanya jauhari yang mengenal manikam" ; hanya orang2 yang betul2 memahami dan mendalami sesuatu/seseorang itu dapat mengenal sesuatu/seseorang ie subjek.
Mungkin ada yang bertanya kenapa nama berbeza dalam cerita dan peribahasa. Ada 3 pendapat yang menjelaskan perkara tersebut.
1-Manikam dalam bahasa telugu memberi maksud ketua, mungkin Patmanaban ialah ketua masyarakat di tempat asalnya/
2-Manickam = Lord Krishna. Mungkin beliau lebih selesa menggunakan nama ini ketika berurus niaga.
3-Manikam mungkin diambil kerana beliau kerap menyambut seseorang dengan ucapan Vanikam, kemudia berlaku kesalahan dalam proses pemindahan cerita dari mulut ke mulut.

p/s: jauhari=pakar permata n manikam=gem/permata
Salam Sayang,

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

2 ulasan:

Fais-SKA berkata...

pnh jumpa peribahasa ni =) tp xthu pn mksud dia..siap ada cerita lg ye..perkongsian yg menarik..bru sy thu mksudnya..

Ibu Arif berkata...

@S.K.A
hahaha..akk pn google2..konon mula2 cri mksud peribahasa tu.. tup2 kluar ceritanya.. xthula btul ke x..=P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...