Selasa, 9 April 2013

LAWAK: Keluarga Bahagia


Kata orang kalau muka suami ngan isteri tuh dah seakan akan atau seiras, itu menandakan hubungan mereka akan berkekalan lama. tapi kalau muka anak pun sama macam mak bapak dorang itu apa maknanya ya?

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Petua Anak ikut cakap ibu bapa





1. Setiap pagi, sebelum pergi sekolah, anda berdiri di belakang anak dan kedua-duanya (anak dan ibu atau bapa) menghadap kiblat. 


2. Letakkan kedua-dua telapak tangan ibu/ayah yang dirapatkan atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang 1 inci dari rambut.

3. Bacakan al Fatihah dan Alam-nash-rah ... hingga habis. 

4. Niat dalam hati mohon pada Allah: "Ya Allah permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan hati, lembutkan hati dan ditetapkan iman dan mohon anak aku ini mendengar cakap ibu bapanya".

5. Kucup dahi anak dan biarkan dia pergi ke sekolah. Telapak tangan anda (ibu/bapa) ada aura dan gunakannya sebaik-baiknya.

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Tepid Sponging - Tips sejukkan badan bayi yang demam

Assalamualaikum semua...

Memandangkan sekarang ni cuaca tak menentu.. panas dan bahang je rasa kan.. 
Bila cuaca macam ni, kita rasa xlarat nk buat apa2.. bdn kurang air.. apath lagi budk2.. ank2 la plg senng kena penyakit demam, btuk n selsema musim2 cmni..

So, mari kita kongsi cara ni.. 


Menyejukkan badan bayi yang demam (Cara ini dikenali sebagai TEPID SPONGING)

Anak kecil mudah mendapat demam disebabkan cuaca dan jangkitan kuman. Ketahui teknik untuk meredakan suhu badan anak yang demam. Teknik ini dapat membantu anda dengan menyediakan langkah demi langkah menyejukkan badan bayi.

Demam bukannya penyakit tetapi hanya gejala yang sering dihidapi oleh bayi. Suhu badannya yang normal ialah 36 hingga 37 darjah celcius. Suhu badannya yang melebihi 37 darjah celcius menandakan anak anda demam. Bagi anak yang dibawah usia enam bulan, suhu badan melebihi 37 darjah celsius adalah serius. Jika ia kekal tinggi sehingga boleh mencecah 40 darjah celcius, ia berisiko berlakunya konvulsi (kekejangan) atau sawan kepada bayi anda.

Tindakan Anda:

* Lap pada anggota badannya, berikan parasetamol.
* Galakkan anak anda minum air yang banyak
* Berjumpa doktor untuk rawatan lanjut jika suhu badan naik mendadak dan bayi masih demam

Ubat Demam
Beri ubat demam mengikut dos pada label yg disarankan doktor dan secara konsisten supaya suhu badannya berkurangan. Ini untuk mengelakkan suhu daripada meningkat kepada 40 darjah celcius yang boleh mengakibatkan bayi berisiko mendapat sawan. Ubat demam yang diberi melalui dubur boleh diberi sekiranya suhu badannya hampir mencecah 40 darjah celcius. Segera berjumpa doktor untuk rawatan lanjut. Termometer digalakkan sentiasa berada di dalam simpanan anda.

Mesti Tahu
Jika berlaku serangan sawan (kekejangan otot), basahkan badan bayi anda umpama anda memandikannya. Waktu kecemasan ini, ambil air untuk basahkan seluruh badannya. Jangan biarkan situasi ini berlaku lebih satu minit. Ketika ini badannya akan mengeras dan anak matanya akan naik ke atas disebabkan suhu badannya sudah mencecah 40 darjah celcius, bayi akan kembali normal setelah badannya kembali sejuk. Pastikan anak anda menangis kerana tanda dia sudah sedar. Segera masukkan ubat yang diberi melalui dubur (jika ada). Segara ke hospital untuk rawatan lanjut. Jika situasi ini pernah berlaku pada anak anda, kemungkinan ia akan berulang lagi jika anda mengabaikan pengambilan ubat demam secara konsisten walaupun ia sudah berusia enam tahun. Situasi ini akan berlaku sehingga anak berusia tujuh tahun. Serangan sawan boleh mengakibatkan kecacatan otak dan jika dibiarkan terlalu lama serangan sawan ini boleh mengundang maut. Waspadalah jika anak demam!

Sumber:komuniti anak manja ibu

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Isnin, 8 April 2013

Perfect 365

Ohhoooohohooo..

Demam Perfect365 melanda diriku ini...
Memandangkan 3A xd puteri lg.. so edit la gmbr apa yg ada..hehee...

ni sajer suka2 tau.. nk thu ada bakat makeup ke x..




beginilah hasilnya... lalalalaa...

gambar pertama yang diedit: maira
baby qisya



akak2ku: kak fyza n kak nisa

with my lovely hero






hahahaa..sajer membuang masa ..=)
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

AVAIL Pro-Polis

Hye.. pernah dengar tentang AVAIL PRO-POLIS tak???

Jom nak share... sebab 3A memang menggunakannya.. dan alhamdulillah serasi dan berkesan untuk arif arsyad =)


sejarah penggunaan propolis oleh arif arsyad ni selepas disarankan oleh doktor di klinik swasta.. sebabnya ialah arif hmpir sebulan demam, selsema n abtuk berkahak... kahaknya xkeluar2..tu yg buat smpi ada jngkitan kuman di paru2.. huhu.. hati ibu mana yang xrisau kan..

dah macam-macam klinik pergi..smpi specialist pn kami pergi.. smpi sedut gas semua..tetap xkurang.. mcm2 ubt dh msuk dlm bdn dia.. antibiotik, jangan ckp la.. macam2 dah.. smpi satu tahap tu dh lembik dh anak kami ni..sedih sgt..huhu.. demamnya jer cecah 39 pn ada tau...





lps doc suggest guna propolis ni (kebetulan dia ada jual kt klinik dia, kitorg beli terus la)...ikhtiar.. alhamdulillah...serasi.. bukan nk kata propolis ni penyembuh la.. yg menyembuhkan tu ALLAH SWT..kita ni usaha n ikhtiar je.. so xlama lps guna berapa kali jer, arif ebbas dri btuk n makin aktif.. xlama lps tu dh aktif berjalan... agknya dmam nk 'dpt kaki' kot.. blm setahun pn lagi time tu...

alhamdulillah.. sebotol tahan la sebulan...hehe.. n arif pn jarang dmam, btuk n selsema.. klu kan virus tu pn, sekejap jer la... aktif tetap aktif...

so, sesiapa yg nk produk ni, leh la pm ika... =) 0197223642

atau pn add my fb ika kazl
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Bagaimana Takaful Membantu Anda


Assalamualaikum..

Artikel ini akan menerangkan konsep dan tujuan takaful mengikut bahagian.

Pelan Takafulink Series PruBSN Takaful merupakan pelan 3 dalam 1. Ia meliputi Bahagian Manfaat Perlindungan, Bahagian Manfaat Hospital dan Bahagian Manfaat Simpanan. Setiap bahagian ini mempunyai tujuan dan manfaat masing-masing.

BAHAGIAN MANFAAT PERLINDUNGAN

Bahagian ini meliputi 3 aspek perlindungan iaitu pampasan untuk kematian, sakit kritikal dan kelumpuhan.

Tujuan bahagian ini adalah untuk membantu kita merancang kewangan supaya jika berlaku salah satu daripada 3 aspek tersebut kepada kita, kita mempunyai dana yang dapat membantu  untuk meneruskan kehidupan.

Ia juga boleh disimpulkan kepada dana penggantian pendapatan seseorang.

Bagaimana ia membantu?

Jika seseorang (Si A) itu berpendapatan sebanyak RM2000 sebulan merancang untuk membuat penggantian pendapatan bagi dirinya dan keluarga jika berlaku sesuatu keadaan (mati/sakit kritikal/lumpuh). Maka Si A boleh membuat perancangan untuk memiliki dana untuk memberikannya kelegaan untuk suatu tempoh.

Contoh:
Gaji Si A RM2000 sebulan, RM24000 setahun, Si A lumpuh akibat serangan jantung dan tidak berupaya untuk bekerja lagi.

Jika Si A merasakan ingin memiliki dana cukup untuk 1 tahun sahaja maka Si A harus memiliki perlindungan sebanyak RM24000 sahaja.

Jika Si A merasakan ingin memiliki dana cukup untuk 5 tahun sahaja maka Si A harus memiliki perlindungan sebanyak RM120000 (RM24000 x 5) sahaja.

Dan begitulah seterusnya...

Maka anda harus memikirkan berapa banyak dana yang anda inginkan supaya anda boleh mempunyai "waktu bertenang" dan kelegaan kewangan sementara anda memikirkan cara menjana pendapatan lain.

Ada juga cara untuk kita menjana pendapatan secara bulanan daripada bahagian ini. Inilah yang dilakukan dan dicadangkan oleh saya.

Kita ambil polisi bernilai besar, contoh RM440000. Ini adalah polisi saya buat masa ini dan kita gantikan kepada nama Si A.

Jika berlaku salah satu daripada 3 ini (mati,sakit kritikal,lumpuh) Si A akan mendapat pampasan sebanyak RM440K secara sekaligus.

Andai kata kisah ini berlaku pada Jan 2010. Pecahan berikut dilakukan.

RM40K digunakan untuk kos sara hidup keluarga Si A sepanjang Jan-Dec 2010.

RM400K dalam masa sama dilaburkan ke ASB (ini hanya cadangan dan contoh sahaja, cara melabur terserah kepada diri masing-masing) yang memberi pulangan 7% setahun.

Maka Jan 2011, Si A bakal mendapat 7% x RM400K = RM28K setahun dan dibahagi 12 bulan mendapat RM2333.33 sebulan.

Maka, pendapatan bulanan telah kita janakan dan ia meringankan beban kita sekeluarga.

Bila dibayar pampasan itu?

1- Apabila Si A meninggal dunia - diberikan kepada waris
2- Apabila Si A menghidapi 36 jenis sakit kritikal. Tahap kritikal adalah 3 dan ke atas.
3- Apabila Si A lumpuh kekal selama 6 bulan.
Rujuk buku polisi anda untuk penerangan lebih lanjut tentang pembayaran ini.


BAHAGIAN MANFAAT HOSPITAL


Bahagian ini merupakan satu aspek yang sangat penting. Ia merupakan 1 cara mudah untuk seseorang mengumpul dana untuk kos perubatannya.

Kita biasa mengenalinya sebagai Kad Perubatan. Di PruBSN Takaful, kad ini diberi nama Takaful Health2.

Takaful Health2 ini bertujuan untuk menyiapkan dana bagi membiayai bil hospital yang akan dikenakan kepada kita jika kita ingin mendapatkan rawatan dihospital swasta atau kerajaan.

Kad ini boleh digunakan untuk semua kes yang dirawat diwad hospital kecuali untuk bersalin, rawatan gigi, rawatan kecantikan dan penyakit sedia ada serta perkara-perkara yang tidak dilindungi yang telah digariskan dalam buku polisi. Anda boleh rujuk buku polisi untuk maklumat yang sahih.

Seawal 1 hari dana ini telah terkumpul untuk anda jika kes kemalangan. Seawal 1bulan juga untuk kes-kes biasa dan seawal 4 bulan untuk kes penyakit spesifik. Mana mungkin dalam masa 4 bulan kita boleh mengumpul dana serendah RM50K dalam masa 1hari, 1bulan dan 4bulan!

Bahagian ini juga mengandungi rider tambahan untuk elaun wad, elaun bedah, elaun icu, elaun MC, rawatan luar kemalangan dan sebagainya.

Takaful Health2 menawarkan pakej bermula TH2 (150) sehingga TH2 (600).

150 itu bukan membawa maksud jumlah caruman bulanan polisi seseorang namun ia membawa maksud harga bilik harian, had tahunan dan had hayat.

PruBSN Takaful menjamin untuk pembaharuan bahagian ini setiap tahun. Penggunaan kad Takaful Health2 ini tertakluk kepada ko-takaful/ko-payment sebanyak 10% dengan jumlah minimum RM300 dan maksimum RM1000. Ada juga pelan yang tiada ko-takaful di PruBSN Takaful.


BAHAGIAN MANFAAT SIMPANAN

Bahagian ini ramai yang suka dan berminat. Tidak dinafikan, dalam pelan ini simpanan juga merupakan salah satu tujuan iaitu untuk sebagai pendidikan dan persaraan.

Simpanan didalam takaful merupakan konsep simpanan jangka masa panjang. Kebiasaannya saya menggunakan kitaran 20 tahun.

Simpanan ini juga merupakan satu pendekatan/langkah Bank Negara Malaysia (BNM) ingin membantu melindungi pengguna/pencarum. Jika dahulunya pelan lama tiada simpanan ia sedikit sebanyak merugikan dan membahayakan pengguna. Contoh, jika kita dengar dulu-dulu, bayar takaful bertahun-tahun dan hanya kerana lewat/tidak mampu membayar lebih 30 hari polisi menjadi tamat/tidak aktif. Pernah dengar? ...

Untuk atasi masalah ini, BNM meluluskan pelan pelaburan ini untuk menyelamatkan pengguna. Andai pengguna membayar polisi bertahun-tahun tiba-tiba ada masalah kewangan dan tidak mampu membayar polisi, maka simpanan yang ada boleh diserap untuk menampung kos bulanan caj tabaru' polisi dan secara langsung membuatkan polisi masih aktif. Ini adalah manfaat paling besar kepada pengguna agar polisinya sentiasa aktif dalam 1 tempoh ketika mereka mempunyai masalah kewangan.

Jika dikumpul lamanya, sebahagian sumbangan kita secara bulanan itu akan terkumpul menjadi simpanan. Jumalah simpanan adalah tidak dijamin kerana ia bergantung kepada nilai semasa pelaburan ketika kita menjualnya.

Secara kasar saya boleh nyatakan untuk pelan kanak-kanak, simpanan dijangka 80% dan polisi orang dewasa 60-70% selepas 20 tahun. Ia bergantung kepada usia, kelas pekerjaan seseorang. Di PruBSN Takaful, simpanan ini boleh dipam menjadi 100% atau lebih melalui rider Takaful Saver. Cuma sediakan bajet sahaja.

Kelebihan simpanan di takaful adalah jika Si A lumpuh/kritikal, caruman bulananya akan menjadi percuma sehingga umur 80 tahun dimana semua manfaat perlindungan, hospital dan simpanan masih boleh digunakan secara percuma.

Ini amat sesuai bagi sesiapa yang ingin membuat simpanan persaraan/jangka masa panjang kerana simpananya akan dilindungi.

Sekian sahaja penerangan tentang tujuan dan manfaat yang kita boleh perolehi di takaful. Lakukan perancangan yang jelas dan terjamin.

Saya sedia membantu anda...PruBSN Takaful pilihan terbaik.


Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Pelan Perlindungan Lengkap

Assalamualaikum....

TAK PERLU BACA!!!

Seperti anda baca tajuk artikel ini, saya cuba untuk mengupas seringkas yang mungkin apakah bentuk pelan perlindungan yang lengkap bagi seseorang individu.

Untuk memilih pelan perlindungan yang lengkap, mula-mulanya saya menasihati anda memilih produk takaful dan jauhi produk insurans. Ini kerana takaful adalah pelan perlindungan patuh syariah dan insurans pelan perlindungan tidak patuh syariah. Apakah perbeza antara dua jenis pelan ini, saya akan kupas di artikel lain (klik sini).

Syarikat yang menawarkan pelan perlindungan takaful banyak di Malaysia iaitu PruBSNTakaful, MAA Takaful, Takaful Ikhlas, Etiqa Takaful, Great Eastern Takaful dan sebagainya. Kesemua syarikat ini menawarkan pelan yang lengkap kepada pelanggan-pelanggan mereka.

Apakah yang dimaksudkan oleh saya pelan perlindungan yang lengkap?. Mari kita sama-sama menelitinya. Bagi saya, saya akan membahagikan pelan ini kepada dua bahagian iaitu Bahagian 1 dan Bahagian 2.


Bahagian 1

Bahagian in kebiasaan disebut sebagai “investment link”. Nama produk Bahagian 1 ini berbeza-beza mengikut syarikat takaful. Bagi PruBSN Takaful dan MAA Takaful Bahagian 1 ini dikenali sebagai Takafulink, Etiqa Takaful dikenali MESRA dan Takaful Ikhlas dikenali IST.

Apakah produk yang telah anda miliki untuk Bahagian 1?
Adakah Takafulink atau MESRA atau IST?

Apakah yang terkandung dalam Bahagian 1? Anda boleh rujuk gambar yang dilampirkan. Bahagian 1 terdiri daripada “life takaful” dan simpanan. Life takaful terdiri daripada unsur pampasan kematian, pampasan sakit kritikal, pampasan hilang anggota atau upaya dan elaun wad.

Bahagian 1 ini akan berfungsi apabila:
  1. setelah peserta meninggal dunia dimana waris peserta akan mendapat manfaat kematian peserta.
  2. setelah peserta disahkan menghidapi salah satu daripada 36 penyakit krtikal (rujuk ketetapan syarikat masing-masing) dan peserta akan mendapat pampasan sakit kritikal.
  3. setelah peserta hilang upaya atau anggota badan atau lumpuh akibat kemalangan maka peserta akan memperolehi pampasan ini.
  4. setelah peserta masuk wad minima 6 jam (rujuk ketetapan syarikat masing-masing) peserta akan mendapat elaun wad.
Bahagian 2

Bahagian in dikenali sebagai kad perubatan.

PruBSN Takaful dikenali Takaful Health, MAA Takaful dikenali Smart Medic 100, Takaful Ikhlas dikenali Ikhlas Medic Assist Takaful (IMAT) dan Etiqa Takaful dikenali Mesra Medic. Masing-masing mempunyai kekuatan dan kekurangan masing-masing serta mampu memberi khidmat yang amat baik kepada pelanggan mereka.

Apakah fungsi kad perubatan ini? Kad perubatan ini digunakan untuk membantu kita menanggung kos rawatan hospital apabila kita memasuki wad untuk rawatan. Sinonim penggunaan kad adalah untuk menanggung kos rawatan sakit krtikal kerana kosnya amat besar.

Sebagai contoh merawat sakit jantung berjumlah RM50,000.00, maka peserta akan menggunakan kad perubatan itu untuk membayar bil rawatan yang dikenakan. Ini adalah sumber bantuan kita yang amat bernilai kerana jika anda tidak memilikinya anda akan menghadapi kesukaran yang amat perit.

Ini kerana anda akan menggunakan semua simpanan, menjual aset, membuat hutang serta memohon bantuan masyarakat semata-mata untuk membayar kos rawatan tadi. Oleh itu, pelan perlindungan yang lengkap haruslah terdiri daripada dua bahagian ini. Kenapa? Saya berikan 3 situasi untuk kita memahami lebih jelas.


Situasi 1 (Peserta hanya mempunyai Bahagian 1 sahaja)

En. Ahmad telah disahkan menghidapi penyakit jantung dan perlu dirawat. Oleh itu, En.Ahmad telah dimasukkan ke hospital kerajaan dan doktor menyatakan En.Ahmad perlu menunggu selama 3 bulan untuk mendapatkan pembedahan di Institut Jantung Negara (IJN) atau mendapatkan pembedahan segera di hospital pakar. Kos rawatan yang perlu ditanggung adalah RM40,000.00 (di IJN ataupun hospital pakar).

En.Ahmad tidak mempunyai kad perubatan maka En.Ahmad perlu mengumpul wang sebanyak RM40,000.00 untuk rawatannya dengan cara terpaksa mengeluarkan tabungan ASB, TH, KWSP, berhutang dengan ahli keluarga dan rakan serta mohon bantuan orang ramai. Keadaan ini amat memeritkan sesiapa sahaja yang mengalaminya.

Namun, En.Ahmad boleh membuat tuntutan sakit krtikal daripada syarikat takaful yang beliau langgan. Jumlah pampasan mengikut berapa yang En.Ahmad carumkan. Pampasan ini akan diperolehi setelah berurusan dalam tempoh masa 1 bulan jika semua dokumen tuntutan lengkap (sila rujuk syarikat takaful anda untuk maklumat lebih tepat untuk polisi anda).

Kesimpulannya, jika anda hanya mempunyai Bahagian 1 sahaja anda akan menghadapi kesusahan yang amat apabila ingin mengumpul duit yang banyak untuk mendapat rawatan. Anda harus ingat, setiap detik boleh membuatkan penyakit anda pulih atau menjadi parah. Mendapatkan rawatan yang cepat dapat menyelamatkan keadaan anda.


Situasi 2 (Peserta hanya mempunyai Bahagian 2 sahaja)
En.Kasim hanya mempunyai kad perubatan sahaja. Apabila En.Kasim disahkan menghidapi sakit jantung, beliau terus boleh mendapatkan rawatan di hospital pakar yang beliau sukai.
En.Kasim tidak perlu bersusah payah untuk mengumpul duit yang banyak untuk membayar kos rawatannya malah hanya perlu menyiapkan maksimum RM1000 sahaja (jika pelan PruBSN Takaful) dan selebihnya dibiayai oleh syarikat takaful. Andaikan kos rawatan jantung En.Kasim berjumlah RM50,000.00 dan En.Kasim memiliki kad perubatan di bawahPruBSN Takaful,
En.Kasim hanya membayar RM1000 sahaja dan selebihya (RM49,000.00) akan di bayar oleh PruBSN Takaful. (RM1000 itu adalah untuk bayaran ko-takaful 10% daripada kos rawatan tertakluk minima RM300 dan maksima RM1000)
Kini En.Kasim telah menjalani pembedahan. Namun beliau tidak boleh membuat tuntutan sakit krtikal kerana beliau tidak mempunyai polisi Bahagian 1.

Situasi 3 (Peserta mempunyai Bahagian 1 dan 2)
En.Ismail juga menghidapi sakit jantung seperti mana En.Ahmad dan En.Kasim namun En.Ismail lagi untung daripada mereka. Kenapa? Untuk rawatan En.Ismail menggunakan kad perubatan seperti En.Kasim dan selepas itu En.Ismail menuntut pampasan sakit kritikal, elaun wad, elaun bedah seperti En. Ahmad.
Untung En.Ismail ialah:
  1. tidak bersusah payah hendak mengumpul duit, rawatan PERCUMA
  2. mendapat pampasan untuk digunakan rawatan susulan ataupun menyara keluarganya.
Inilah 3 situasi yang akan berlaku kepada kita jika pelan perlindungan kita tidak lengkap. Anda boleh pilih situasi yang manakah yang anda ingin pilih. Bagi saya Situasi 3 adalah terbaik, Situasi 2 adalah kedua terbaik dan Situasi 1 adalah ketiga terbaik. Ini adalah nasihat saya :
  1. kepada yang tidak mempunyai Bahagian 1 dan 2...silalah mohon sekarang jika anda sayang pada diri anda dan keluarga anda,
  2. kepada yang mempunyai Bahagian 1 sahaja, saya nasihatkan anda mengambil Bahagian 2 untuk melengkapkan pelan perlindungan anda.
  3. kepada yang telah memiliki Bahagian 1 dan 2 saya ucapkan TAHNIAH!!! kerana anda telah bertindak bijak dalam pengurusan menyelamatkan wang dan diri anda!!!

sumber: www.urusduit.com

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Mengapa Saya Memilih PruBSN Takaful

Assalamualaikum…


Jom, 3A nk share ilmu yang bermanfaat....

JANGAN BACA!!!!!

Kita sudah sedia maklum, di Malaysia banyak syarikat yang menawarkan pelan perlindungan takaful. Persoalannya, mengapakah saya memilih PruBSN Takaful?

Secara jujurnya saya akan menyatakan sebab-sebab saya memilih PruBSN Takaful. Pada tahun 2008 saya telah memiliki pelan perlindungan Bahagian 1 daripada sebuah syarikat takaful (tidak perlulah saya nyatakan di sini) dan rakan saya, Muhamad Hilmi cuba menawarkan kad perubatan PruBSN Takaful namun saya menolak kerana saya sudah “ada” takaful.

Pada lewat tahun 2009 saya didatangi kembali oleh Muhamad Hilmi untuk bertanya tentang kad perubatan. Terdetik dalam hati saya “mengapa dia tanya banyak kali sangat ni?”…walaubagaimanapun saya memberi peluang kepada beliau untuk menceritakan produknya. Dan barulah saya tau jika saya tidak memilikinya saya pasti menghadapi Situasi 1 (Pelan Perlindungan Lengkap).

Terima kasih kawanku kerana sudi menerangkan pelan perlindungan lengkap walaupun telah berlalu hampir setahun. Saya hanya meminta 3 sebab kenapa saya perlu menyertai PruBSN Takaful? Ini kerana saya perlu hanya mengambil Bahagian 2 sahaja dan banyak syarikat yang menawarkannya dan saya juga boleh mengambil Bahagian 2 itu di bawah syarikat yang sama dengan pelan Bahagian 1.

Maka beliau berikan 3 sebab (semasa itu)
  1. PruBSN Takaful menjanjikan gerenti pembaharuan dan auto pembaharuan polisi.
  2. PruBSN Takaful menawarkan pelan Bahagian 1 sehingga umur 80 (biasanya Bahagian1akan tamat pada umur 50 atau 55 atau 60 tahun).
  3. PruBSN Takaful menawarkan harga premium bulanan yang sama sehingga umur 80tahun.
Jika saya meneruskan dengan syarikat lama pada umur 55 tahun saya perlu mengambil polisi baharu Bahagian 1 untuk umur 55 tahun sehingga umur 80 tahun dan semestinya premium polisi itu tinggi dan berkemungkinan saya tidak layak memohon jika saya sudah menghidapi sakit kritikal atau lumpuh.

Ini adalah sebab kawan saya berikan kepada saya ketika itu dan saya terus membuat keputusan membeli polisi PruBSN Takaful dengan harga RM180 (RM150+RM30). Saya akan menerangkan polisi saya di dalam artikel lain iaitu "Polisi Saya".

Hari ini saya ingin menyatakan lebih banyak sebab kenapa saya terus bersama PruBSNTakaful walaupun ada banyak tawaran yang menarik daripada syarikat takaful yang lain.

Untuk pengetahuan semua, kad perubatan ada dua jenis konsep iaitu konsep sebagai “riders” dan “standalone”. PruBSN Takaful adalah syarikat pertama di Malaysia menawarkan kad perubatan takaful dan kad perubatanya sebagai riders pada tahun 2006. Setelah itu semakin banyak tawaran kad perubatan ditawarkan oleh syarikat takaful lain sebagai standalone walaupun boleh diambil bersama dengan Bahagian 1 (investment link) namun akaun Bahagian 1 dan 2 tetap berasingan.

PruBSN Takaful menawarkan pelan komprehensif dan fleksibel kepada pelanggannya dengan mengabungkan Bahagian 1 dan 2 ke dalam 1 akaun. Bagi saya ia banyak faedah dan kelebihan kepada saya dan mungkin juga kepada anda.

Jika anda memilih PruBSN Takaful anda mesti mengambil Bahagian 1 dan 2 sekali gus dan ia berbeza dengan syarikat takaful lain anda boleh ambil Bahagian 2 (kad perubatan) berasingan dengan Bahagian 1 dan juga boleh bersama dengan Bahagian 1. Sebagai contoh Syarikat Z menawarkan Bahagian 1 (nama produk Selesa) dan Bahagian 2 (nama produk Selesa Medic).

Anda boleh mengambil Selesa sahaja; boleh mengambil Selesa Medic sahaja dan juga boleh ambil Selesa dan Selesa Medic bersama namun akaun berbeza. Sedia kita maklum apabila lagi banyak kita ambil pakej tambahan maka makin tinggi harganya. Betul tak? Seolah kita membeli nasi dan lauk ayam (Bahagian 2) dan tambah dengan telur asin, sayur dan kerepek (Bahagian 1) maka harga bersama Bahagian 1 mestilah lagi mahal.

Kenapa saya menerangkan isu harga? Ini kerana PruBSN Takaful wajib ambil Bahagian 1 dan 2 maka secara logik harga pun mahal berbanding Syarikat Z yang tidak mewajibkan pelanggannya menambah pakej. Saya ingin bandingkan harga untuk seseorang yang ingin mendapatkan kad perubatan dan saya andaikan saya hanya perlukan Bahagian 2 sahaja. Maka saya telah meminta empat sebut harga daripada syarikat takaful yang berbeza termasuk PruBSN Takaful.

Walaupun perbandingan ini semacam tidak boleh dilakukan kerana saya perlu mengambil Bahagian 1 juga di bawah PruBSN Takaful berbanding tidak perlu Bahagian 1 di Syarikat M dan Syarikat T kecuali Syarikat E mewajibkan Bahagian 1 seperti PruBSN Takaful. Pasti orang cakap…mesti mahallah PruBSN Takaful sebab ambil pakej tambahan yang tidak perlu diambil..bukankah dia(saya) nakkan kad perubatan sahaja??? Bagi saya.. "it’s ok"…kita tengok mampukah PruBSN Takaful memuaskan kehendak saya?

Mula-mula kita tengok harga yang ditawarkan oleh keempat-empat syarikat yang saya mohon sebut harga seperti dalam jadual di bawah:


Kita telah mendapat harga purata daripada keempat-empat syarikat dan PruBSN Takaful adalah ke dua termurah. Saya kirakan harga ini untuk diri saya dari umur 27 dan saya berniat membeli setiap tahun sehingga 70 tahun. Maka itulah harga yang diberikan.

Untuk makluman anda, harga tahunan untuk Syarikat E adalah seperti yang tertera telah ditambah dengan Bahagian 1 RM50 (harga minima Bahagian 1) dan kita perlu mendarab dengan faktor 0.8 untuk menjadikan bayaran dalam bentuk bulanan maka secara automatik bayaran purata bulanan itu sepatutnya lebih tinggi ini kerana bayaran purata yang saya lampirkan tidak didarab dengan faktor itu. Namun tidak mengapa, kita abaikan hal itu, sesuatu yang lebih BESAR ingin saya berikan kepada anda!!!



Saya hanya ingin mengupas pelan PruBSN Takaful. Ada kekurangan dan ada kelebihan. Saya bercakap kekurangannya dahulu.



Kekurangan PruBSN Takaful
  1. jika anda sedar, pada awal polisi bayaran bulanan PruBSN Takaful adalah tinggi berbandingan dengan syarikat lain. Ini agak semacam membebankan. Setuju tak?
  2. terpaksa ambil dengan Bahagian 1 sekali sebab tu harga jadi mahal. Kan dah rugi..betul tak?
  3. Ko-takaful 10% atau minima RM300 maksima RM1000. Hal ini dapat dilangsai dengan elaun wad, elaun bedah dan elaun ICU. Isu ini tidak saya fikirkan.
Kelebihan PruBSN Takaful

Walaupun saya “dipaksa” oleh PruBSN Takaful untuk mengambil Bahagian 1 bersama namun bagi saya ia amat berbaloi kerana harga purata bulanan dapat mengalahkan dua syarikat lain. Ibaratnya anda makan nasi dan lauk ayam RM4, RM5 dan RM6 di kedai A dan saya makan di kedai B yang mewajibkan saya mengambil sayur dan telur jika hendak makan nasi dan lauk ayam di kedai itu dan harga ditawarkan adalah RM4.50…ok ke tak ok?

Bagi saya ok la…harga masih murah lagi walaupun “dipaksa” tambah perkara saya tidak mahu malah perkara itu adalah kelebihan yang besar yang saya nikmati nanti. Dan juga anda….Saya pecahkan kepada tiga situasi:


Situasi 1

Jika saya sihat sehingga umur 70 tahun ….
  1. saya akan bersyukur kehadrat ILLAHI dengan rahmatnya saya sihat,
  2. setiap tahun saya mendapat “Non-Claim Bonus,NCB” RM100 setahun,
  3. saya akan mendapat SIMPANAN saya setelah polisi tamat pada umur 70 tahun. (anda harus ingat, pakej tambahan ini saya tidak mahu awalnya namun kerana "DIPAKSA" oleh PruBSN Takaful, saya telah mendapat kelebihan ini) Bagus tak? Jika saya bersama syarikat lain kecuali Syarikat E saya tidak akan mendapat apa-apa simpanan. 
Situasi 2

Jika saya sakit dipertengahan jalan….

  1. saya redha dan pasrah dengan ketentuan ILLAHI semoga ujian itu membuat saya lebih tabah mengharungi kehidupan dan menjadi hamba yang soleh..amin…
  2. saya akan mendapat rawatan di hospital dengan had tahunan sehingga RM50,000.00 dan had hayat RM500,000.00
  3. jika sakit itu adalah sakit daripada 36 penyakit kritikal sebagai contoh buah pinggang polisi saya menjadi PERCUMA….PERCUMA…PERCUMA…sehingga umur 80 TAHUN di mana PERLINDUNGAN dan SIMPANAN berjalan seperti biasa macam saya bayar bulan-bulan sebelum ini. INILAH KELEBIHAN YANG TIADA LAGI DIBERIKAN OLEH SARIKAT TAKAFUL LAIN.
  4. Saya akan mendapat PAMPASAN SAKIT KRTIKAL sebanyak RM10,000.00. Pampasan ini saya dapat kerana ‘DIPAKSA” oleh PruBSN Takaful.
  5. Kos dialisis saya sehingga had tahunan. Kos dialisis RM3000 sebulan, setahun RM36,000.00 maka saya tidak akan ada masalah dan bimbang untuk mendapatkan dialisis saya setiap tahun!!! …bagus tak?
  6. Kebiasaanya merawat penyakit krtikal memerlukan pembedahan maka saya akan mendapat elaun wad, elaun bedah* dan elaun icu* (*mengikut tahap pembedahan maksimum RM12500.00 dan jika masuk ICU). Manfaat ini saya juga dapat kerana ‘DIPAKSA” oleh PruBSN Takaful.
  7. Jika saya lumpuh akibat kemalanga, polisi saya juga turut menjadi PERCUMA…PERCUMA…PERCUMA…sehingga umur 60 TAHUN di mana PERLINDUNGAN dan SIMPANAN berjalan seperti biasa macam saya bayar bulan-bulan sebelum ini. INILAH KELEBIHAN YANG TIADA LAGI DIBERIKAN OLEH SARIKAT TAKAFUL LAIN.
  8. Jika saya kehilangan anggota badan atau lumpuh akibat kemalangan saya akan mendapat PAMPASAN KEMALANGAN sebanyak RM20,000.00. pampasan ini saya dapat kerana ‘DIPAKSA” oleh PruBSN Takaful.
  9. Polisi saya sehingga umur 80 tahun dengan kadar harga yang sama sahaja. Untungnya faktor ini, saya mudah buat bajet kewangan saya setiap bulan. Jika kadar berbeza-beza setiap bulan atau tahun, kewangan saya agak sukar diuruskan. Betul tak?
  10. Jika saya kemalangan kecil tanpa masuk wad, saya boleh tuntut kos rawatan saya sehingga RM2000.
  11. Saya boleh mendapat pembedahan kecil seperti pembedahan bisul atau ketuat tanpa masuk wad.
  12. Saya boleh mengeluarkan SIMPANAN saya jika saya mahu untuk gunakan urusan peribadi seperti menunaikan haji ini. SIMPANAN ini saya dapat kerana ‘DIPAKSA” oleh PruBSN Takaful.
  13. Polisi saya AUTO & GERENTI pembaharuan. Jika tidak saya perlu membaharui polisi saya tiap-tiap tahun dan jika sudah sakit teruk kemungkinan tidak layak lagi. Dengan PruBSN Takaful saya tidak risau isu ini.
Situasi 3

Jika saya meninggal dunia dalam tempoh polisi...
  1. saya mohon anda doakan kesejahteraan saya di alam kubur dan golongkan saya dalam golongan orang yang beriman…amin…
  2. waris saya akan mendapat PAMPASAN KEMATIAN dan SIMPANAN daripada polisi saya dan sekali lagi saya katan PAMPASAN KEMATIAN dan SIMPANAN ini waris saya dapat kerana saya ‘DIPAKSA” oleh PruBSN Takaful.
  3. jika saya meninggal selepas saya menghidapi sakit kritikal maka semua kelebihan saya dan waris saya perolehi. Dan ia adalah kerana saya ‘DIPAKSA” oleh PruBSN Takaful.
      Seperti saya maklum diawal artikel ini, saya menyatakan sebab-sebab ini dengan ikhlas dan saya harap anda yang membaca memahami apa yang saya ingin kongsikan…jika ada sebab lain anda perlu menolak PruBSN Takaful anda boleh nyatakan kepada saya jika tidak…ayuh bersama saya untuk sama-sama menikmati kelebihan yang kini saya nikmati…

   Cukup lah sekadar itu perbandingan yang saya lakukan. Walaupun PruBSN Takaful digabungkan dengan takafulink namun PruBSN Takaful masih mampu bersaing dari segi harga dan benefit. PruBSN Takaful masih dihadapan dan saya berpegang pada yang satu…PERCUMA jika sakit kritikal dan lumpuh akibat kemalangan. 


Sewaktu saya sakit tiada yang lebih baik daripada polisi menjadi PERCUMA serta perlindungan dan simpanan kekal saya nikmati.

p/s: Semua ini adalah pandangan peribadi saya dan bukan kenyataan rasmi PruBSN Takaful. Semua ilutrasi adalah hak peribadi saya yang didapatkan daripada agen-agen syarikat berkenaan. Semua ini adalah sebab peribadi saya kenapa memilih PruBSN Takaful.

sumber: www.urusduit.com



Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Mengapa Takaful Dan Kad Perubatan Penting?



Sering kali anda didatangi oleh agen takaful untuk menyarankan anda membeli pelan yang mereka promosikan. Adakah anda merasakan promosi itu hanyalah semata-mata untuk agen itu mendapatkan komisyen daripada setiap jualannya? Sebenarnya, ia jauh lebih penting daripada itu. Ia adalah untuk ANDA...YA!!! untuk ANDA...mengapa saya katakan ia untuk anda? Cuba anda perhatikan dan fikirkan sebab-sebab ini..
1. Memberi Pampasan Kepada Keluarga.
Sekiranya sesuatu terjadi kepada anda seperti kematian, pihak PruBSN Takaful akan membayar pampasan kematian beserta dengan jumlah simpanan anda kepada keluarga anda. Pampasan ini dapat meringankan beban keluarga anda untuk meneruskan kehidupan yang penuh dengan pancaroba. Dengan ini anda tidak akan meninggalkan masalah dan hutang kepada keluarga anda malah anda telah melaksanakan suruhan Nabi Muhammad S.A.W.
“Bahawa engkau meninggalkan waris yang bebas daripada kemiskinan adalah lebih baik daripada meninggalkan mereka miskin meminta-minta sedekah daripada manusia”



Riwayat Ahmad
2. Membayar Bil Besar Hospital Anda dan Keluarga.
Penyakit bukanlah sesuatu yang diidamkan oleh sesiapa pun, namun...sebagai manusia, kita tidak terkecuali daripada menghidapinya. Maka, dengan konsep tawakal yang kita amalkan eloklah kita berusaha sebelum bertawakal iaitu memiliki pelan perlindungan. Jika anda menghidapi sebarang musibah dan penyakit yang perlu dimasukkan ke hospital, anda tidak perlu lagi rungsing dan tertekan mengenai wang yang diperlukan untuk membayar bil hospital yang merawat anda. Ini keran pihak PruBSN Takaful akan membantu anda menyelesaikan bil anda itu. Rawatan segera dan selesa adalah impian semua orang dalam kehidupannya...dengan mengambil polisi dibawah PruBSN Takaful...kini impian anda akan tercapai...
3. Wang Saguhati Kepada Anda
Setelah bil hospital anda telah dibiayai oleh PruBSN Takaful, kini anda berpeluang memperolehi wang saguhati daripada Elaun Wad, Elaun ICU dan Elaun Bedah. Wang ini membantu meringankan beban anda setelah keluar daripada hospital. Ini adalah peluang yang amat baik yang wajib anda miliki.
Ahli keluarga saya (Ahmad Fahim) telah kemalangan di dalam rumah dan mengakibatkan tanganya patah. Ahmad Fahim telah dimasukkan wad di Kuala Terengganu Specialist (KTS) selama 6 hari. Ahmad Fahim telah mendapat rawatan yang eklusif di hospital itu dan menginap di wad 1 bilik 1 pesakit. Sungguh selesa dan menenangkan. Selepas keluar daripada hospital, agen Ahmad Fahim memberikan cek wang saguhati untuk Elaun Wad 6 hari dan Elaun Bedah sebanyak RM2300. Selepas ditolak dengan Ko-Takaful, Ahmad Fahim mendapat RM1000 bersih untuk kemalangan itu. Inilah pepatah " Sakit Dapat Duit ". Ahamd Fahim baru sahaja berusia 5 tahun...adakah anda tidak cemburu?
4. Memberi Wang Pampasan Kepada Anda.
Jika anda menghidapi salah satu daripada 36 jenis penyakit kritikal atau kehilangan anggota badan atau lumpuh kekal anda akan menerima pampasan mengikut jumlah anda carumkan.
Sebagai contoh : En. Faisal mencarum RM30000 dalam rider Crisis Shield, maka beliau akan menerima pampasan sebanyak itu sekaligus daripada PruBSN Takaful. Selain itu beliau telah mendapat rawatan hospital dengan menggunakan Kad Perubatan dan sekali lagi mendapat pampasan. Bukan itu sahaja...pelan Takafulink PruBSN Takaful yang dilanggan oleh En. Faisal akan menjadi PERCUMA sehingga umur 80 tahun dan disamping itu PERLINDUNGAN DAN SIMPANAN terus diberi oleh PruBSN Takaful. Adakah ia merugikan?
5. Polisi PERCUMA untuk Anak dan Pasangan
Jika anda telah disahkan menghidapi salah satu daripada 36 penyakit kritikal atau lumpuh kekal atau kematian, pasangan dan anak-anak anda yang mempunyai pelan Takafulink PruBSN Takaful akan menjadi PERCUMA serta terus mendapat perlindungan dan simpanan daripada PruBSN Takaful. Inilah hadiah yang paling besar kepada isteri dan anak-anak anda.
Saya telah gariskan 5 sebab mengapa kita perlu memiliki takaful dan kad perubatan. Sebenarnya banyak lagi sebab yang boleh saya nyatakan. Secara ringkasnya, pelan perlindungan ini membantu kita disaat kita menerima musibah dan dugaan yang besar. Adakah kita mempunyai sumber kewangan yang banyak untuk mengharungi masalah itu bersendirian? Adalah benar WANG bukan segalanya..namun...SEGALANYA memerlukan WANG...



Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

baru ku sedar...

Hye semua...

sebelum ni 3A ada post tentang insurans dan takaful kan..

Secara jujurnya, sebelum ni ika selalu dengar apsal insuran dan takaful ni... tapi xpernah nak berminat dan xpernah rasa nk amik tahu sgt tentang benda alah ni... cmm xberapa penting plak.. sebabnya, mak 3A dh amikkn insuran sblm ni untuk 3A.. n hubby pn dh tolong amikkn takaful... so mcm goyang kaki la 3A ni..hehee...

tapi, entah macam mana bila dgr PRUDENTIAL BSN TAKAFUL ni, mcm tertarik plak.. walhal sblm ni bnyk jer terserempk n dpt pamplet tntng ni klu g jalan2 kat pasaraya ke apa.. tp juz bacam, xfaham tp xtnya... ish3... teruk3...

bla dh sedar diri ni, mulalah cri info tambahan dan kepentingan pru bsn takaful ni..
untuk tambah sedap cerita lagi, sbnrnya last 2 weeks my MIL warded di sebuah hospital swasta... KTS.. terpampang la banting ni...so tnya la.. risik2 khabar kononnya... sbb bru kitorg thu.. klu ada caruman kt cni, n medical card pru bsn takaful, kos rawatan di KTS ni adalah PERCUMA!!!! bukan murah tau klu rawatan kt swasta cmni.. ada oorg smpi bergadai brg kemas untuk rtampung perbelanjaan... habis tu, klu yg xd brg kemas tu nk gadai apa????

time ni sedar tinggi lagi untuk join ni... klu u all xthu n xfaham sgt apa tu medical card semua... 3A akan post jap lg.... 

tungguuuu.....

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...