Rabu, 11 September 2013

Beza Ayam Kampung dan Ayam Bandar



Bila sebut ayam kampung je mesti ramai orang2 muda zaman sekarang macam tak suka kan?Siap ada yang cakap “eh ayam kampung isi keras,xsedap la”..Dulu saya pun beranggapan macam tu.Bila mak cakap sedapnye Gulai Ayam Kampung..saya terus jawab..”ish isi liat.makan pon tak rasa pape”..hahaha cam teruk je bunyi ayam kampung ni.Tapi bila dah ade pengalaman sendiri –bersih,masak dan makan ayam kampung..wah terasa macam KALAU BOLEH lepas ni xmo dah beli ayam ternak ladang/ayam bandar tu..nk tau kenape?jom baca lagi.
ayam kampung
Ayam Jantan dan Ayam Betina Kampung
                       

Bulan lepas dua kali jumaat suami belikan Gulai Ayam Kampung.Dengan isinya yang lembut,ringan dan tak berbau ayam sangat mmg pergh sedap.Serius!!Then last wiken suami pon belila sekor ayam kampung.Harga RM23 gitula kot.Memang agak mahal berbanding ayam biasa.Namun kebaikannya jauh lebih hebat dari ayam biasa.
ayam kampung aAyam kampung cari makan merata-rata

AYAM KAMPUNG:
1.Walaupun balik dari pasar,ayam still dalam plastik dalam tempoh sejam NAMUN sedikit pon tak berbau busuk bila nak basuh.
2. Kulit ayamnya sangat lembut dan LEMAK sangat2 KURANG.
3.Isi memang agak sedikit @ tak setebal ayam biasa.
4.Kaki ayamnya panjang.TAPI Collagen tinggi.Sangat bagus utk buat sup Collagen.
5. Pedalnya besar dan tebal.Hati dan jantung bersih je.Tak hitam mcm ayam biasa.
6.Seekor ayam bila siap bersih bahan buangannya sangat SEDIKIT berbanding dengan ayam biasa bila siap bersih2 tu berat bahan buangan ade dekat sekilo kot.
7.Simpan dalam peti esoknya rendam separuh hari (sbb lupa nk masukkan lam peti) pon MASIH tidak BERBAU.
ayam dagingAyam bandar @ Ayam Daging –>isi,kulit dan lemak yg TEBAL

Kesimpulannya..AYAM KAMPUNG lebih SIHAT berbanding dengan AYAM BANDAR.So kita leh relate dengan diri kita yang makan macam2 tanpa sempadan ni..agaknye macammanela ORGAN DALAMAN dan BAU ISI badan kita bila dah MATI nanti?Patutla Allah suh tanam mayat manusia sedalam 7 kaki.kalau tak sure tanah perkuburan bau busuk yang amat dek manusia yang telah mati.Subhanallah..Allahuakbar!!
ayam daging dalam sangkarAyam daging bulu putih cantik TAPI telur warna coklat dan berbau HANYIR.

Ayam kampung bulu  tak berapa cantik n gelap,TAPI telur putih + TAK HANYIR
Oleh itu,JAGALAH PEMAKANAN kita seperti mana AYAM KAMPUNG makan makanan yang tidak diproses berbanding keadaan ayam bandar yang makan makanan PROSES dan mendapat SUNTIKAN HORMON dan sebagainya untuk TUMBESARAN yang CEPAT.
Jom kembali amalkan pemakanan NENEK MOYANG kita yang PENUH dengan KHASIAT dan yang pasti NATURAL..Terbaik dari ALAM.

credit to : Adawiyyah Adam


Salam Sayang,

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...