Sabtu, 31 Ogos 2013

31.08.13


Selamat menyambut Hari Ulangtahun Kemerdekaan yang ke 56..

Hari ni KIKA xg mana2 pun.. dari malam tadi xsedap badan.. perut meragam buat hal.. huhu
Tengok orang sambut merdeka kt rumah jer la.. tengok TV dengan si hero kecik..
Seronok tengok sambutan di Dataran Merdeka...

dan yang plaing comel adalah sepasang kembar yang baru berusia 2tahun lebih kot, lelaki.. pakai baju melayu yang dibuat dari jalur gemilang.. memang comel.. sorang pakai baju lambang bulan, sorang lagi bintang...hehe.. xsmpat nak snap gambr time tu....
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Jumaat, 30 Ogos 2013

Metabolisme


Anda pernah jumpa seorang yang kurus, makan banyak setiap masa, tapi badan tetap kurus?

Ia disebabkan METABOLISMA BADANNYA YANG TINGGI..!

1. Tahukah anda, walaupun ada guna apa sahaja produk2 kurus (sapuan dan makanan), ia tidak akan berkesan atau lambat berkesan kerana metabolisma badan yang RENDAH.


2. Jika METABOLISMA BADAN TINGGI, maka KADAR PEMBAKARAN KALORI DAN LEMAK DI DALAM BADAN JUGA AKAN MENJADI TINGGI. Ia akan membuatkan lemak tidak sempat untuk bergumpal dan menjadikan anda gemuk.

3. Jadi, dengan MENINGKATKAN METABOLISMA badan dah cukup untuk menjadikan anda kurus. Lazimnya, untuk tingkatkan metabolisma ni, hanya satu cara sahaja, iaitu BERSENAM. Tapi anda ada masa ke?

MAKA...

Alpha Lipid Sd2 adalah jawapannya kerana;
1) Membantu meningkatkan tahap metabolisme anda. Exercise skit ja dah berpeluh2 msa mnum sd2

2) Mengandungi pelbagai vitamin yg memberikan anda tenaga semasa berdiet rendah karbohidrat.

3)Anda masih boleh mkn smpai kenyang ketika berdiet dgn mengambil protin dan sayuran dlm kuantiti yg byk....

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Ilmu Adalah REZEKI

Pada zaman dahulu, kayu api perlu diangkut ke dalam rumah. Dari kayu api terbitlah api. Api menjadi sumber kehidupan yang penting. Nasi dimasak, air dijerang dan rumah pun terang kerana adanya api.

Hari ini, kerja memasak nasi, menjerang air dan mencerahkan rumah boleh dilakukan dengan hanya satu sentuhan ; TEKAN SAHAJA SUIS ELEKTRIK.

Tekan itu sejuk.
Tekan ini panas.
Tekan di sana, menyala.
Tekan di sini, berputar.
Tekan itu, bersuara.
Tekan ini, bercahaya.

Hanya dengan tekan-tekan, banyak kerja diselesaikan. Ilmu telah mengubah cara kita melakukan kerja. Dengan ilmu, kerja menjadi mudah dan ringan. Ilmu adalah rezeki.

Tunggul kayu yang dahulunya sekadar menjadi tunggul, kini boleh diubah menjadi hasil kraf tangan yang bernilai. Ilmu mengubah tunggul kayu menjadi hasil kraf tangan adalah rezeki. Hari ini, sampah pun boleh bertukar menjadi duit.

Ilmu telah mengubah cara kita melakukan kerja. 
Dengan ilmu, kerja menjadi mudah dan ringan. 
Ilmu adalah rezeki.

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Rabu, 28 Ogos 2013

Senjata Berbisa

"Kita lahir dengan 2 mata dan 2 telinga, tapi kita hanya diberi 1 buah mulut. Kerana mulut adalah senjata yang sangat tajam, mulut bisa menyakiti, bisa membunuh, bisa menggoda, dan banyak hal lainnya yang tidak menyenangkan. Sehingga ingatlah bicara sesedikit mungkin tapi lihat dan dengarlah sebanyak-banyaknya."
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

CINTA



Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Konsep BERSYUKUR

Di suatu hari, ketika sepasang suami isteri sedang duduk makan, datang seorang pengemis yang lusuh serta lapar meminta makanan:

“Tolonglah tuan, sejak semalam saya tidak menjamah apa-apa”. Dengan muka yang bengis si suami menghalau dan menengking si pengemis itu.

Si suami berkata dalam hati ” Aku membina kekayaan bukan untuk orang lain, tetapi untuk diri dan keluargaku”. Si isteri ingin bersedekah tetapi tidak dapat berbuat demikian melihatkan sikap suaminya.

Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia menceraikan isterinya keranan tidak mahu isterinya turut menderita sepertinya. Setahun kemudian isterinya yang masih cantik itu berkahwin dengan lelaki lain.

Pada suatu hari, sedang si isteri dan suaminya mengadap makanan, datang seorang pengemis mengetuk sambil meminta belas kasihan. mendengar rayuan pengemis itu, si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan seperti yang mereka makan.

Setelah memberi sepinggan nasi kepada pengemis itu, si isteri menerkup muka sambil menangis dan berkata si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yang dulunya pernah menengking seorang pengemis.

Suaminya yang baru itu menjawab dengan tenang “Demi Allah, akulah sebenarnya pengemis yang dihalau dan ditengking dulu.”

Cerita ini memberi pengajaran bahawa hidup kita seperti putaran roda dan tidak selalunya di atas. Ada masanya kita akan turun ke bawah dan naik semula atau sebaliknya.

Bersyukur dengan apa yang kita ada dan jangan lupa pada insan yang tiada apa-apa. moga Allah redha.

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

10 tip kecantikan untuk kulit yang cantik.


1. Minum banyak air kosong.
2. Bersenam sekurang-kurangnya 20 minit sehari ,tak kira outdoor atau indoor
3. Jangan merokok. Merokok merosakkan kulit dan juga menjejaskan kesihatan. 
4. Dapatkan tidur yang cukup.
5. Lapangkan wajah anda sekali sekali tanpa make up.
6. Amalkan pemakanan seimbang dan makan ikut masa.
7. Lapangkan diri untuk buat facial dan spa.
8. Jauhkan stress, pergi tengok wayangm,berjogging atau melancong
9. Jangan terlalu bimbang tapi bergembiralah, dan fikir positif.
10. Selalu lah ketawa.

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Bila Sampai Waktu

Apabila seorang hamba Allah jatuh sakit, Allah akan utuskan 4 orang malaikat :

1. Malaikat Pertama akan mengambil SELERA MAKANNYA
2. Malaikat Kedua akan mengambil REZEKINYA
3. Malaikat Ketiga akan mengambil KECANTIKAN WAJAH ( pucat )
4. Malaikat Keempat akan mengambil DOSANYA

Apabila telah sampai waktu yang telah Allah tetapkan untuk hambaNya kembali sihat, Allah akan menyuruh Malaikat Pertama,Malaikat Kedua dan Malaikat Ketiga supaya memberi balik apa yang telah diambil oleh mereka.

Akan tetapi Allah tidak menyuruh Malaikat Keempat memberi balik dosa hambaNya tersebut. Subhanallah, betapa Mulia dan Baik Hati nya Allah terhadap kita. Janganlah bersangka buruk terhadap Allah ketika sakit, bersyukurlah dan ucaplah Alhamdulillah ke atasNya. Sesungguhnya setiap kesakitan itu adalah penghapus segala dosa
.
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Selasa, 27 Ogos 2013

Cute Number

Yeayyy.. on 27/08/2013 jam 12.34pm...
6789 yang intai2 blog ni..hehee..



Thanks all..
Jangan lupa follow my blog yer...
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Makan Time

hye...saya di kedai makan

jom minum dulu...

ermm..sdapnya carrot susu ni..

sampai menjilat straw..

ish...xpuas la.. minum cmni gak best....hehee

makan dulu guna sudu...

nasi goreng n mihun.. makan sambil tengok tv

erm...sedapnya....


Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Hero Merajuk


Hahaha..aksi bila si hero merajuk tak dapat apa yang dihajati..
Gambar muncung2 xdpt amik...
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Isnin, 26 Ogos 2013

Lukisan Kopi



Percaya tak lukisan ni di lukis hanya menggunakan kopi? Kreatif kan?
Siapa sangka dengan kopi je boleh buat lukisan macam ni
Jom tengok step by step cara dia buat lukisan ni



Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Tips: Putihkan Gigi



Assalamualaikum 

Kenapa Gigi Kuning ?
  • Amalan pemakanan 
  • Kejadian plak 
  • Pengambilan ubat-ubatan 
  • Penggunaan cecair pencuci mulut 
  • Merokok 

Jom Jaga Gigi !
  • Pilihlah berus gigi yang bersesuaian dengan mulut dan gigi . Sama ada jenis yang lembut , sederhana mahupun keras . 

  • Kamu juga digalakkan memberus gigi setiap dua kali sehari iaitu waktu pagi dan sebelum kamu masuk tidur .

  • Penjagaan terbaik ialah dengan memberus gigi setiap kali kamu selesai makan . ia bertujuan untuk menjaga kebersihan gigi .

  • Kerapkan menukar berus gigi . Kalau boleh dua bulan sekali . ini adalah kerana bakteria muda wujud pada berus gigi jika digunakan terlalu lama . 

  • Rajinkan diri kamu untuk melakukan pemeriksaan dan rawatan gigi setiap enam bulan .

  • Bagi penggemar teh dan kopi . kurang-kurangkanlah pengambilannya ya . Ia merupakan salah satu penyebab kepada kekuningan gigi . 

Tips Putihkan Gigi

Arang 
  • Tahukah kamu , arang mampu memutihkan gigi seperti asal . Caranya mudah saja ! kamu hanya perlu tumbuk arang sehingga halus kemudian gosokkan pada gigi dan kumur dengan air putih . Amalkan selalu untuk mendapatkan kesannya . 

Garam Halus
  • Kebanyakkan daripada kamu pasti tidak tahu sebenarnya garam halus juga mampu memutihkan gigi yang kuning . Caranya , taburkan sedikit garam diatas ubat gigi  dan berus gigi lebih kurang lima minit . Lepas itu kumur .

Buah Pinang
  • Kamu hanya perlu ambil buah pinang yang sudah kering . kemudian bakar hingga menjadi arang . gosokkan pada gigi dan biar seketika . kemudian kumur hingga bersih .

Asam Jawa 
  • Goreng biji asam jawa tanpa minyak . kemudian tumbuk hingga halus . lalu gosokkan pada gigi .
Lupa nak beritahu . Jangan letak garam setiap hari pula . Luruh kang gigi . Tak kee naya . Haha .


Thanks to http://faraathira.blogspot.com/2013/06/tips-putihkan-gigi.html
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Tips dan Petua Putihkan Gigi

Senyuman nampak lebih menarik dan menawan bila nampak gigi yang putih berseri kan? 
Sudah tentu kita semua mahukan gigi yang putih berseri kan?
 Paling senang adalah dengan pergi ke klinik gigi dan buat proses pemutihan, tapi mesti mahal ratusan hingga ribuan ringgit kan? 
Ni nak share tips dan petua putihkan gigi dengan cara yang lebih mudah dan murah..
 InsyaAllah akan berhasil.. :)Photobucket
1. Cara mudah untuk putihkan gigi ialah dengan menggunakan serbuk penaik atau juga di kenali sebagai SODIUM BIKARBONAT.
2. Sebelum gosok gigi seperti biasa, gosokkan gigi anda guna serbuk penaik terlebih dahulu.
3. Kemudian kumur dan gosok gigi seperti biasa.
4. Amalkan petua ini 3-4 kali seminggu. InsyaAllah akan dapat lihat hasilnya lepas sebulan. :)


Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

5S Amalan Kami


   
5S
Membawa maksud amalan SISIH, SUSUN,SAPU,SERAGAM dan SENTIASA AMAL di kalangan warga Kolej Komuniti Rompin dengan berlatarbelakang warna hitam kerana mewakili kesungguhan warga KKRP dalam menjayakan Amalan 5S ini.
Hijau
Dipilih sebagai latar belakang bagi aktiviti SISIH kerana mewakili warna bumi. Dimana barangan tidak diperlukan disisih demi menjaga alam sekitar.
Kuning
Dipilih sebagai latar belakang bagi SUSUN kerana mewakili warna emas yang melambangkan
mutu dan kualiti organisasi dalam melaksanakan amalan 5S.
Biru
Dipilih sebagai latar belakang bagi SAPU kerana mewakili warna laut yang melambangkan bersih yang akan membawa ketenangan di tempat kerja.
Merah
Dipilih sebagai latar belakang bagi SERAGAM kerana mewakili perjuangan seluruh warga KKRP dalam melaksanakan Amalan 5S.
Ungu
Dipilih sebagai latar belakang bagi SENTIASA AMAL kerana melambangkan kegembiraan , kekuatan dan penuh semangat dalam budaya dan cara hidup KKRP.


Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Perkongsian : Jom Couple

Life as a student, hidup seorang diri di rantauan tanpa pengawasan mak atau ayah, dengan keadaan sekeliling masing-masing mahu berpasangan, berkasih-sayang dan menyemai cinta.. sudah tentu, tidak kan terlepas sesetengah daripada mereka yang bergelar ustaz/ustazah ni, utk turut sama terjebak dengan agenda couple atau berpasangan ini.  Setiap kemaksiatan yang dilakukan cuba dimurnikan atas nama syariat yang kreatif dipesongkan oleh akal dan nafsu.. semakin lari dan jauh daripada syariat yang sebenar.. agama dijadikan passport untuk untuk meneruskan kebaikan kaca mata sendiri tanpa mempedulikan btsan syariat Islam yg sbnr..
                Cinta anta..anti…
Assalamualaikum, nt cht ke hari ni? Bangun qiam x, pg td?  Klas pg ni jgn luper ek.. jumper nnti.. uhibuki lillah”.. tersenyum aryn tatkala membaca sms yg ditrimanya.. “syukran, akhi.” Taip Aryn ringkas dan send..
Senyumannya bibir mugil itu semakin lebar apb teringtkn msgdan miskol yg diterimanya semalam utk mengejutkn bangun qiammulail, dy senang sekali kerna hari ni, jiwanya terasa tenang ats kekusyukan tahajuddnya smalam dan dy bisa mhdpi hari ini dgn lbh baik.. 
                Hari.. hari yang dilalui bersama si dia yang bernama Rayyan itu terasa bagai rahmat Ilahi buat Aryn.. Rayyan, seorang Hafizz lepasan diploma Darul Quran JAKIM yg kini bersama-samanya mengambil Degree di salah sebuah IPTA terkemuka di Malaysia.  Pertemuan pertama mereka semasa Minggu Mesra Pelajar telah membuahkan bibit cinta yang dari hari ke hari mekar bagai bunga-bungaan yang disiram air setiap hari, namun, atas nama ustaz/ustazah, masing-masing hanya memendam perasaan di dalam hati. Setelah hampir dua tahun hubungan yang terjalin antara mereka hanyalah atas nama persahabatan.. peristiwa Rayyan menyelamatkan Aryn yang lemas di Sungai Lebam semasa aktiviti berkayak semasa menyertai Program Anak Angkat di Johor menyatukan mereka di atas nama cinta...
                Namun, sebagai pelajar Pengajian Islam, bukan mudah untuk mereka bergelar couple.  Dating hanya di luar itupun bersama teman-teman.. nak berdua-duaan? Sudah tentu mustahil.. sms dan YM penguat kasih dan sayang..  setiap kali sebelum tidur, Rayyan pasti tidak lupa untuk menelefon Aryn dan mengucapkan selamat malam..   Aryn pun begitu, setiap kali ada masa terluang, pasti dia akan mencuri-curi memasakmakaroni kegemaran Rayyan dan mereka akan makan bersama-sama di Tasik Fakulti Alam Bina. 
........................
                “Akhi, cinta kita ni, diredhai Allah kan? Kita x pegang-pegang tangan, x bonceng, selalu bertukar-tukar msg tazkirah, akhi x pggl ana sayang, ana x panggil akhi sayang atau abang..  n, plg penting, parents kita pun redha hubungan kita kan?” lunak suara Aryn menyoal Rayyan di suatu petang di perpustakaan semasa sedang menyiapkan asgment Pemikiran Islam Semasa.
                “mestilah, bercinta mcm ni, yang dituntut dalam Islam, hehe..”, sengih Rayyan. 
______________________________________________________________
                Kisah di atas hanyalah sekelumit kisah cinta yang mengerumuni hidup siswa siswi di kampus..
                Atas alasan perbincangan, tazkirah, kejut qiamulail dan macam-mcm lagi la yg berbau keislaman mereka halalkan hubungan yg terjalin.  Lebih-lebih lagi, dengan pengaruh nasyid fatwa cinta kontemporari hari ini yang enak mendendangkan lagu-lagu cinta yang islamic.. hangat lagilah bunga cinta yang sedang mekar..pada hakikatnya, semua itu hanyalah mainan perasaan dijahiti bisikan syaitan yang sentiasa mendorong utk melihat kebaikan dalam noda.  Alam remaja merupakan usia keemasan bg seseorang.. tetapi setakat mana kita faham hakikat cinta yang sebenar? Tuntasnya cinta sesama manusia  harus menjadi wasilah kepada kecintaan yang lebih luhur pd Ilahi..
                Cinta adalah fitrah.. dan fitrah adlh suci.. (sense of belonging)-ingin memiliki dan dimiliki.. Tapi, bila kesucian dcemari dengan nafsu amarah.. maka, fitrah itu sudah lari dari landasan yg benar.. mmg benar, Islam tdk mhalang cinta lelaki dan wanita, namun setakat mana kefahaman kita akan ikhtilat yg dibenarkn spnjg bercinta? Jelaskah kita sejujurnya bercinta bagaimana sbnrnya yg dikatakn bercinta cara Islam?..
                Jika benarlah, kita mengaku, kita tahan diuji dgn ujian sblm perkahwinan, kita mampu kawal nafsu dan diri drpd melampaui batas ikhtilat dlm Islam.. adakah diri sendiri yg mengawal takdir? Allah ciptakan manusia, Allah Maha Mengetahui kelemahan manusia, maka, ditegahNya manusia mendekati perkara yg membwa kpd goyahnya iman, takut-takut kecundangnya manusia.. sejarah Adam dan Hawa.. peristiwa memakan buah khuldi yg akhirnya Adam dan Hawa diturunkan ke dunia.. Firman Allah :Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, danjanganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang yang zalim. (al-Araf:19).. tegahan Allah dlm ayat ini spy tidak menghampiri perkara yg ditegah, kerana Allah Mengetahui, manusia itu lemah, dan syaitan itu sentiasa mengajak kpd kebatilan.. sekali kita jejak kaki ke arah menghampiri perkara yg ditegah itu.. sungguh!.. susah nk patah balik... gitulah ibaratnya larangan menghampiri zina.. bercinta sblm kahwin termsk dlm perkara syubhah yg dikhuatiri menghampiri zina.. sekuat manapun iman seseorang itu, kalau dah namanya insan biasa (bukan Rasulullah yang ma’sum) maka, bila-bila saja, boleh terjelopok di lembah dosa..
                Hakikatnya, Allah Taala telah menetapkan satu jalan utk bercinta dan pada masa yg sama dilimpahi keredhaan dan rahmat Allah.. APA?..
PERKAHWINAN
Cinta dalam Islam hanyalah setelah sah ijab kabul.. cinta yg bermaruah, kudus dan suci..
Islam melarang sesuatu perkara, ttp tdk bermakna ianya tergantung di situ.. fitrah itu dipenuhi dengan galang ganti yg lebih baik.. jika Islam melarang bercinta lelaki dan perempuan sblm ada ikatan yg sah.. gantiannya, bahtera rumah tangga yg penuh barakah dan rahmah..
Sabda Rasulullah s.a.w :
Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah.”    (Ibnu Majah).
Ajal maut, rezeki serta jodoh adlh tiga perkara yg sudah ditetapkn sejak azali penciptaan manusia.. maka, usah kecewa dan risau mahupun gundah-gulana takutkan diri membujang hingga ke tua.. jika ada jodohnya, akan ketemu jua suatu hari nanti, jika tdk pun, menantinya si dia di syurga yg kekal abadi..
Hakikatnya...
...’Couple’lah dengan Yang Maha Satu, nescaya cintamu berbalas...

BERCINTA YANG SEBENAR-BENARNYA:
1. Banyak mengingat dan menyebut kekasihnya..
surah Al-Ahzab ayat 41 :
"Wahai orang-orang yang beriman, sebutlah nama Allah dengan sebutan yang banyak"
Namun, cinta tak cukup dengan hanya melafazkan sahaja.mesti hadir ikhlas dlm hati..
Firman Allah dalam surah An-Nisa ayat 142:
"Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk solat, mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya' (dengan solat) dihadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut nama Allah kecuali sedikit sahaja"
Zikr dan byk mengingati Allah, sesungguhnya dgn mengingati Allah, hati akan mjadi tenang.. dapatlah jugok pahalanya dr duk tingat kat gewe nuh..(teringat akan pasangan)..
2. Rasa rindu untuk bertemu kekasih
Kekasih kita yang abadi.. bila pertemuannya? Tidak lain tidak bukan ketika di hujung nyawa.. rindunya ‘abid pd TuhanNya, sentiasa mendambakan syahid dan Husnul khatimah..
3. Merasakan asyiknya berbicara berduaan dengan kekasih
Berbicara dgn kekasih hati? Sudah tentu ketika solat dan munjat hambaNya.. bahkan bacaan dalam solat kita, setiap satunya merupakan dialog tdk lgsg yg berlaku dgn Allah Ta’ala..
“Beribadah kepada Allah dalam keadaan seakan-akan kamu melihat-Nya. Jika kamu tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia melihatmu...”

4. Rasa cemburu dan marah apabila kekasih diganggu atau direndahkan
Muhasabah diri, setakat mana, kita merasa marah dan terganggu apabila Allah dihina oleh umat agama lain yg memusuhi Islam? Setakat mana, kita cemburu, apabila orang lain berpeluang beribadah lebih daripada kita tika dinihari, berpeluang bersama RabbNya, sdg kita enak dibuai mimpi mainan syaitan??
5. Bergetar apabila disebut nama kekasih
Sepertimana yang disebut dalam surah Al-Anfal ayat 2:
"Orang-orang mukmin itu hanyalah mereka yang apabila disebut nama Allah bergetar hatinya, dan apabila dibacakan ayat-ayat Allah bertambahlah keimanan meraka..."
SURAT CINTA DARI KEKASIH
AL-QURAN.. kitab suci dari langit diutuskan melalui lisan rasulNya.. namun, adakah kita betul-betul menghargai surat-surat agung yang terkandung didlmnya?

Kenyataannya, layakkah kita bercinta sesama manusia dengan penuh pengharapan redha dan rahmat daripada Allah ats hubungan yg terjalin.. sedangkan cinta kita dengan pencipta tidak smpai sejengkal.. cinta kepada manusia lebih daripada itu?
Usah berbicara ttg cinta anta anti mahupun couple islamic.. jika cinta itu berhaluankn nafsu semata-mata, bukan kerana Allah..
Fikir-fikirkanlah...



Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Jumaat, 23 Ogos 2013

Pantai







Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Doa Memohon Kemudahan Dalam Segala Urusan...


Salam Jumaat...
Semoga segala urusan kita dipermudahkan..
 Amin.. InsyaAllah..



Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Qanaah atas setiap rezeki yang Allah berikan.




Segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam, Salam dan Shalawat kepada Nabi Muhammad s.a.w

Qanaah itu diberitahu bermaksud 'merasa cukup, ataupun berkenaan dengan sifat kita yang berpuas hati dan redha dengan setiap nikmat yang Allah berikan. Sedikit pun kita redha, banyak juga kita redha.

Dari rujukan yang saya baca, ianya berkenaan dengan kata-kata Prof Hamka yang lebih kurang bermaksud antara ciri seseorang yang Qanaah adalah :

1. Bersyukur dan redha dengan apa yang ada padanya
2. Berdoa untuk rezeki dan serta berusaha
3. Sabar dengan ketentuan Allah
4. Sentiasa bertawakal kepada Allah selepas berusaha
5. Tidak tertipu dengan tipu daya dunia.

Dinyatakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

"Bukanlah kekayaan itu lantaran banyak harta,, kekayaan ialah kekayaan jiwa".

Ulasannya: Diri yang kenyang dengan apa yang ada, tidak terlalu haloba dan cemburu, bukan orang yang meminta lebih secara berterusan. Kerana kalau masih meminta tambah, tandanya masih miskin.

Dinyatakan bahawah Rasulullah s.a.w bersabda juga:

Ertinya:

"Qanaah itu adalah harta yang tak akan hilang dan pura (simpanan) yang tidak akan lenyap". (HR. Thabarai dari Jabir).

Orang yang mempunyai sifat qanaah telah memagar hartanya sekadar apa yang dalam tangannya dan tidak menjalar fikirannya kepada yang lain.

Harta ataupun rezeki itu hanya diperlukan dalam jumlah 'Qanaah' kerana ianya termasuk dalam harta yang dicari untuk ditinggalkan apabila jasad kita dihantar ke liang lahad.

"Mencari harta (rumah besar, duit banyak, status jutawan) untuk ditinggalkan, Meningggalkan bekalan (amalan yang diajar oleh Nabi) yang sepatutnya dibawa"

Apabila kita dapat mendidik jiwa dan hati supaya lebih 'Qanaah', masalah bebanan hutang ataupun masalah kewangan, hilang dengan cepat dan ianya membuatkan kita bebas.

Di mana harta yang kita ada, ataupun rezeki yang kita ada, memberi lebih banyak barakah kepada kehidupan kita di dunia dan di akhirat, Insyaa Allah.



#perkongsian
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

BellaVita Neelofa

Woww...
Raya dah hampir 2 minggu, tp KIKA baru perasan ada kad Raya dari BellaVita..hohoo..

Kad Raya dan Sampul Duit Raya tau...
Thanks a lot BellaVita n Neelofa.. =P


sampul duit raya dari Bella Vita..comel jugak...

kad raya dari Bella Vita aka Neelofa

signature dari Neelofa okey...

memang generasi yg cantik.. mak neelofa pun awet muda kan..


Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Khamis, 22 Ogos 2013

Mihun Sup dan Nasi Ayam

Nak share gambar makanan yg sedap di Tanjong Gemok, Rompin Pahang
wlupun harga agak mahal, tp ok la... sbb sedap..hehe
meh layan gambar..hehe
mihun sup campur (ayam + daging + perut) = RM5.50


nasi ayam = RM 4.50

ha...nampak tak isi2 yang banyak tu.. memang puas hati sgt2...

haha..kami berdua ni nampak sangat kebulur... licinnn...
meh nk zoom in...

tgk mangkuk ni.. licin kn kuah supnya... itu tandanya mmg btul2 sedap....

ha, yg ni plak... tulang pn bersih..kih3..


Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Hero ku sayang

hero makan sambil mencangkung... tgk tu, hingus meleleh keluar..ish3..

makan tangan mana tu sayang...

haaa..rasa2nya... thu x knp hero cangkung???
hahahaa....klu thu, diam2..xpayah mention.. kang hilang selera.. =P


Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Carbonara Spageti

Yahooo..

Akhirnya berjaya juga KIKA mengolah resepi carbonara spageti ikut citarasa tekak sendiri..
dan paling best...memenuhi citarasa ibu mengandung yg mengidam tau... ( siap bertambah2 tu..haha)

p/s: at least ada usaha murni untuk membantu di situ...hehee..

Ok, meh KIKA share resepi yg maveles tuuu...hehe... (perasn jap yer nk jadi chef, jgn muntah plak bila baca.. =P)

Resepi : Carbonara Spageti KIKA

bhn2 yg diperlukan
p/s: sila abaikan daun bawang itu..konon nk letk utk hiasan...hehe

bhn penting adalah spageti, tapi nk guna fettucini pn blh jer... kita yg buat dia..=)
bahan mungkin nmpk bnyk, tp simple jer...

KIKA guna 2 tin Prego jenis ni...


Bahan-bahan:-

3 biji bawang besar ( dipotong dadu)
3 ulas bawang putih (dipotong dadu)
1 biji lada benggala hijau (dipotong dadu)
sekeping daging cincang RAMLY yg berat 200gram sekeping
1 tin PREGO mushroom carbonara
1 tin PREGO keju dan herba
1 tin cendawan butang (dihiris nipis)
1 biji tomato (dipotong dadu)
sedikit minyak untuk menumis
serbuk oregano
serbuk lada hitam
1 paket spageti san remo

Cara-cara membuatnya:-

**rebus spageti dlu yer.. letak jer dlm air mendidih di dalam periuk... tmbh garam n minyak sikit supaya x melekat

1- tumis bawang besar + bawang putih sehingga naik bau.. sebelum ditambah dengan lada benggala
2- masukkan daging cincang dan kacau rata sehingga daging masak.. boleh tmbh perasa waktu ni.. letak oregano, lada hitam, garam... secukup rasa
3- masukkan cendawan butang dan tomato.. supaya rsa2 masam tomato tu dpt diserap...
4- dh sebati smuanya, bru tuang sos prego dri dua2 tin... kacau rata.. biar mendidih dlu...
( klu rsa agak pekat, boleh tmbh air sedikit... actually resepi asal guna fresh milk, tp KIKA xnk letak sbb takut memuakkn... tp klu u all nk lemk2 berkrim, leh jer tmbh susu... nnti wrna kuahnya pun lebih cerah sikit..hehehe)

nyummy..jemput makan semua...
p/s: org mengidam mkn bertambah2...alhamdulillah...

ni la gambaran kuah carbonara.. agak pekat..sbb xcmpur susu.. 


Selamat Mencuba.
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

drama-drama sebelum kahwin



Dengarla lagu Alleycats Soal Kahwin. 
Nasihat yang bagus untuk yang nak berumah tangga, and I find it more danceable to than Gangnam Style :)




Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Rabu, 21 Ogos 2013

Aku yang dulu bukanlah yang sekarang


pernah dengar lagu ni x?

mula2 KIKA pun tak tahu tau..tp dengar member asyik ulang lagu ni jer... google la..
lirik lagunya mmg best.. n rupa2nya lagu ni mengisahkan tntg dirinya sendiri...

ni yg KIKA dapat..
Sepintas tentang Tegar


Tegar 11th. adalah sosok seorang pengamen cilik jalanan dari Subang - Jawabarat. Sejak usia 4 tahun Tegar mulai melakukan profesi sebagai "Pengamen" dari Stasiun Cikampek sampai perempatan lampu merah kopo (Pintu tol Cikampek). Hal ini Tegar lakukan karena kondisi ekonomi keluarganya yang serba kekurangan, selain itu faktor perpisahan antara ayah & ibunya menjadikan Tegar semakin kuat untuk menjalani kehidupan di jalanan dengan mencari uang jajan sambil "ngamen". Kepiawaian nya dalam memainkan okulele dia pelajari secara autodidak, bakat seni ini di warisi dari kedua orang tuannya yang berprofesi same dengan Tegar. Ketika dalam kandungan Tegar selalu diajak oleh ibunya mencari nafkah dengan mengamen dikereta Api, dari stasiun ke stasiun.

hahaha...dlm bhs indonesia yer... xbrapa pndai sgt nk translate... 
tp klu xsilap pengamen tu maksudnya penyanyi jalanan, wang recehan tu wang syiling

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Antara Masa Kerja Mencari Gaji dan Masa Demi Anak-anak

Peringatan untuk diri sendiri 

ANTARA MASA KERJA MENCARI GAJI DAN MASA DEMI ANAK-ANAK
===========================================

Kalau dulu..ayah je
tapi sekarang isteri pun balik lewat
Anak-anak redha ditempat orang..
Belajar, bermain..riang..
kongsi makanan dan kongsi penyakit
xpe..KLINIK kan ada..

Sepanjang tempat kerja..
anak-anak dirumah pengasuh/taska
rindu kat kita..
rindu ayah..rindu ibu
tapi....

nak cakap tak reti..
nak tulis surat tak reti juga
Jadi bila kita ambil anak jam 6.00 petang..
saat anak nampak mak dan ayah dia..
anak kita tekad..
Nak ayah dukung peluk dia..
Nak makan sendiri..
Nak itu..
Nak ini..Nak dukung
Tumpah air..
kerana hanya bahasa
PROTES sahaja yang anak-anak tahu
untuk bgtau
'MAMA..saya rindu dan sayang sangat kat mama....
TAPI...

Apa kita buat??
Bila anak kita bising..
kita marah
Bila anak kita main..
kita herdik..
Dia nangis..kita jerit
"DIAM!"
Dia suruh ajar..kita jawab..
'AYAH NAK TENGOK TV..FAHAM!'

Dia tumpahkan makanan/air
kita tengking
seolah-olah dia sudah cukup matang
Sedih hati seorang anak
yang rindukan mama
yang rindu abah
yang rindu pelukan ibu
Rindu dukungan abi..

Apakah duit boleh ganti kasih sayang??
Apakah jus tok guru boleh ganti suapan kasih sayang
Apakah mainan berlambak2 boleh ganti
saat bergurau senda sesama keluarga???
Apakah masing2 makan kat luar
boleh ganti nilai makan bersama..

Fikirkan sahabat..
Fikirkan teman2..
Fikirkan ayah ibu yang mulia..
Sekadar ingatan mulia..

Ustaz Amal 

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

CCRIS dan PTPTN

gambar hiasan
Pegawai bank: "Maaf encik, berdasarkan maklumat kami encik tidak layak memohon pinjaman bank."

Peminjam: "Kenapa??"

Pegawai Bank: "Nama encik tersenarai dalam 'CCRIS', sebab tak bayar hutang PTPTN"

Peminjam: "Alaa..macamana la ni tuan?"

Pegawai bank: "Saya tak dapat nak tolong encik. Boleh saya tahu, apa tujuan encik membuat pinjaman ni?"

Peminjam: "Sebab saya nak langsaikan hutang PTPTN."

Pegawai bank: "??? &^%$#"

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Benjol

kesian hero.. benjol di dahi...
nampak pict di ats??
my hero benjol di dahi sbb jatuh tangga masa balik kampung tok gayah...huhu...
selokkk nangis.. tp kejp jer la..ksian tgk hero ni...

hero ni mmg aktif.. KIKA xpersn dia tertonggeng-tonggeng kt tepi tngga sbb nk capai penyapu... last2..tergolek.. tngganya nasib baik 1 jer..huhu...

rasanya kna bucu tngga kot.. sbb lps kna tu, tgk kt tmpt benjol tu ada lekuk..pastu trus naik mebult n membesar macm tu.. cpt2 KIKA tiup n baca selawat... amik hujung rmbut, bc selawt, hembus n tuam kt benjol tu....

siap tuam ngan bantal tungku tu lagi tau... huhu...
lama jugak nk surut benjol tu.. dekt seminggu... tp KIKA xbw g klinik pn lagi... agak2 ada darah beku ke ea klu benjol tu? sbb klu tnya org tua dia kata biasa la tu budk2 tgh naik.. benjol ke apa ke...

p/s: KIKA dlu rjin gak benjol sana sini.. mmg lasak, tp pendiam n pemalu..hahahaha...
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

TIPS Menjaga Buah Pinggang



** Minuman yang diambil hendaklah melebihi dua liter sehari terutama orang yang bekerja kuat serta berpeluh dan cuba elakkan dari memakan kacang tanah, kacang putih dan segala kacang bergaram ,buah-buahan jeruk kering seperti asam boi dan buah kana.

** Memakan mi segera seperti mi maggi dan makanan rapu seperti twisties, chikadess, serta mi kuning dan roti canai memudahkan penyakit buah pinggang menyerang (Gantikan mi kuning dengan spageti dan roti canai dengan capati dan tosei)

** Minuman seperti nescafe, air sunquick, oren squash dan segala minuman berperisa juga perlu dielakkan kerana kandungan utama minuman ini mempunyai bahan kimia pewarna dan perisa, meminum teh kedai juga wajar dielakkan kerana teh kedai adalah teh ‘recycle’ yang semata-mata dibuat dari bahan kimia pewarna dan perisa.

** Pengambilan Coklat perlu dielakan dan meminimunkan pengambilan air milo dan gantikannya dengan horlick , dilarang sama sekali pengambilan minuman bergas kerana merosakkan buah pinggang.

** Kurangkan pengambilan ayam daging kerana mengandungi beta agonist dan pelbagai hormon penggemuk. Ayam ini dibesarkan diladang selama 31 hari sahaja akibat diberikan ubat-ubatan. Cuba gantikan dengan ayam kampung atau ayam dijual dipasar yang kulitnya berwarna kuning. Ayam ini tidak mengandungi ubat-ubatan terlarang.

Mencegah adalah lebih baik dari merawat..


p/s: cer baca note no 2 tu... ganti mee ngan spageti... mcm sama la plak dgn menu hri ni.. carbonara spageti..hehehe...
Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...