Selasa, 3 September 2013

Latihan Dalam Kumpulan (LDK) - ENERGIZER

Disini KIKA nak share contoh Modul LDK yang ada dan biasa gunakan dalam program dan aktiviti..
Harap ianya dapat membantu =)
p/s: Jangan lupa komen dan follow blog yer..
TERIMA KASIH 
-------------------------------------------------------------------------------------------------
ENERGIZER

1.       Aktiviti Roslan Kata
Aktiviti :
i.                     Pelajar perlu mengikut arahan fasilitator untuk melakukan sesuatu pergerakan jika fasilitator menyebut “Roslan Kata…”. Contohnya, Roslan kata pegang hidung, (pelajar akan pegang hidung).
ii.                    Jika arahan fasilitator tiada menyebut “Roslan Kata” maka arahan itu tidak perlu diikut.
iii.                  Aktiviti ini diteruskan dengan mengarahkan pelajar menyentuh mana-mana anggota badan masing-masing sehinggalah terdapat pemenang.
Nilai / rasional aktiviti : Kepekaan memahami dan menerima sesuatu arahan

2.       Grenet
Aktiviti :
1.       Perkataan “grenet” akan disebut oleh fasilitator yang membawa maksud pelajar akan meniarap di lantai.
2.       Aktiviti peneguhan ini adalah aktiviti pelajar meniarap, tangan diletakkan di atas kepala dan pipi diletakkan di lantai.
3.       Pelajar akan melakukan aktiviti di atas setiap kali jika ada pelajar yang ingkar arahan contohnya pelajar tidak menepati masa, membuat bising dll.
Nilai / rasional aktiviti : Peneguhan untuk modifikasi tingkahlaku.

3.       Kobau Booo Booo
Aktiviti :
1.       Pelajar akan dibahagikan kepada 4 kumpulan
Kumpulan 1 akan menyebut perkataan “saya”
Kumpulan 2 akan menyebut perkataan “suka”
Kumpulan 3 akan menyebut perkataan “susu”
Kumpulan 4 akan menyebut perkataan “lembu”
2.       Fasilitator akan memberi arahan menggunakan isyarat tangan supaya setiap kumpulan akan menyebut perkataan tersebut mengikut pergerakan fasilitator secara rawak.
Nilai / rasional aktiviti : Keseronokan belajar dan kepekaan menerima arahan.

4.       Hakim, Harimau & Pemburu
Aktiviti :
1.       Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan besar
2.       Mereka akan melantik seorang ketua yang akan memberi arahan pergerakan yang kumpulan masing-masing pilih.
3.       Fasilitator akan memberi arahan untuk memulakan permainan ini.
4.       Pergerakan Hakim          : Silang tangan dan letak di dada sambil menyebut “yang arif”
5.       Pergerakan Harimau    : Mengaum sambil mencakar
6.       Pergerakan Pemburu   : Tembak kehadapan sambil mengacukan jari (seperti pistol)
Nilai / rasional aktiviti : Pentinganya strategi dan persefahaman dalam memimpin.

5.       Mambo, tanggo, cikuci, boom boom bo
Aktiviti :
1.       Pergerakan Mambo : Genggam dan buka genggaman
2.       Pergerakan Tanggo : Bukak dan tutup kepak
3.       Pergerakan Cikuci      : Gerakkan pinggang
4.       Pergerakan Boom Boom : Genggam dan buka genggaman
5.       Pergerakan Bo             : Lepas tangan / lapang tapak tangan ke hadapan
                Nilai / rasional aktiviti : Senaman / energizer ringkas untuk mengembalikan kesegaran.

6.       Jambatan Goyang-Goyang
Aktiviti nyanyian :
“Jambatan goyang-goyang (2X)
Ku takut tenggelam (2X)
Lalu aku berenang (2X)
Habis basah bajuku (2X)
Lalu aku sidaikan (2X)
Ku pakai semula (2X)
Cantik tak? “
               
Nilai / rasional aktiviti : Senaman / energizer ringkas untuk mengembalikan kesegaran.

7.       Cap klicap klicap cap cap
Aktiviti :
1.       Fasilitator akan membuat pergerakan contohnya cuit pipi tetapi pelajar perlu buat pergerakan lain selain dari cuit pipi.
2.       Tukar pergerakan lain sehinggalah pelajar peka dengan pergerakan.
Nilai / rasional aktiviti : Menguji fokus

8.       Goreng Pisang
Aktiviti :
1.       Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan besar
2.       Aktiviti dimulakan dengan nanyian lagu “goreng pisang, goreng pisang, goreng pisang sekarang, pisang apa, pisang apa, pisang apa sekarang” dan seterusnya disambung dengan perkataan lain yang sesuai menyambungkan perkataan “goreng” contohnya “pisang tanduk”.
Nilai / rasional aktiviti : Kerjasama dan persefahaman dalam memimpin

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Isnin, 2 September 2013

GIVEAWAY SAYA NAK TEDDY BEAR BY FARISHA


Sempena Hari Raya Adilfitri 2013,
Farisha telah mengadakan Giveaway hebat
yang menawarkan Hadiah Teddy Bear sebagai hadiah utama
Dijemput semua sertai Giveaway ini

Siapakah peserta bertuah yang akan memenangi Hadiah ini??
 Klik SINI Untuk join & Lihat hadiah
Giveaway ini sah dari 19-08-2013 sehingga 09-09-2013
Pemenang akan diumumkan pada 10/09/2013

 Good Luck semua ^.^
cc: thanks Cik Rose Cute

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

AKTIVITI ICE-BREAKING





Disini IKA nak share contoh Modul LDK yang ada dan biasa gunakan dalam program dan aktiviti..
Harap ianya dapat membantu =)
NOTA: Segala yang dikongsi adalah ihsan sumber internet , ihsan individu2 dan pengalaman2 yang ada.. semoga ianya bermanfaat..
TERIMA KASIH 
-------------------------------------------------------------------------------------------------

1.       Mukaddimah
Aktiviti :
i.                     Aktiviti yang hendak dijalankan sebaik-baiknya dimulakan dengan “Surah Al-Fatihah” bagi mendapatkan keberkatan dalam menjalankan program.
2.       Wisel
Aktiviti :
i.                     Penggunaan wisel dalam mengawal pelajar.
ii.                    Pelajar perlu peka dengan wisel yang dibunyikan.
iii.                  Pelajar adalah diwajibkan memberi respon / tindakbalas setiap kali wisel dibunyikan.
Nilai / rasional aktiviti : Tarik perhatian peserta supaya sentiasa peka dengan persekitaran

3.       Ucapan Tahniah
Aktiviti :
1.       Pelajar diarah untuk mengangkat tangan kanan dan mengucapkan tahniah kepada rakan sebelah
2.       Pelajar diarah mengangkat tangan kiri dan hidu bau ketiak masing-masing. Jika tidak berbau busuk, maka masih segar lagi untuk mengikuti aktiviti ini.
Nilai / rasional aktiviti : Pengahargaan kepada rakan-rakan

4.       Barang Amanah
Aktiviti :
i.                     Barang amanah seperti telur ayam, krakers dan sebagainya akan diagihkan kepada setiap kumpulan dan perlu dijaga sehingga ke akhir program.
ii.                    Bagi yang gagal menjaga amanah contohnya ada yang pecahkan biji telur yang diberi, maka semua ahli kumpulan akan didenda (pilih denda yang sesuai).
Nilai / rasional aktiviti : Pentingnya menjaga amanah yang telah diberi.

5.       Nyanyian Lagu Motivasi
Aktiviti :
i.                     Nyanyian lagu motivasi perlu dijalankan dari semasa ke semasa bagi memastikan pelajar sentiasa bersemangat dan bermotivasi.
ii.                    Contohnya lagu “Warisan” yang membawa makna setiap pelajar adalah warisan pemimpin negara di masa hadapan.
Nilai / rasional aktiviti : Menyemai motivasi dalam diri peserta melalui lirik lagu.

6.       Salam Semut
Aktiviti :
i.                     Pelajar akan membentuk bulatan besar dan pelajar dan muzik iringan akan dimainkan. (Cth. Lagu sahabat sejati).
ii.                    Pelajar akan bergerak untuk bersalam iaitu salam, peluk dan usap sambil mengucapkan “tahniah” (Bagi sama jantina).
iii.                  Jika berlainan jantina, cukup sekadar melambai tangan sambil menyebut “huuuuu” tanda kemesraan.
Nilai / rasional aktiviti : Mewujudkan perhubungan antara peserta di peringkat awal aktiviti.

7.       Senyum
Aktiviti :
i.                     Sebut perkataan “tempey”.
ii.                    Latihan senyum :
Nombor 1 : Senyum tidak ikhlas
Nombor 2 : Senyum tak berapa nak ikhlas
Nombor 3 : Senyum yang ikhlas
                Nilai / rasional aktiviti : Mewujudkan perhubungan antara peserta di peringkat awal aktiviti.

8.       Kungfu Wacha (1,2,3,4)
Aktiviti :
                Pergerakan 1 : Tumbuk hadapan (huh!)
                Pergerakan 2 : Tarik tangan (hah!)
                Pergerakan 3 : Tumbuk hadapan & tarik tangan (huh! hah!)
                Pergerakan 4 : Tangan seperti ular mematuk ke hadapan, angkat kaki (wacha!)
Nilai / rasional aktiviti : Menguji fokus dan keyakinan diri

9.       Kelopak Jantung
Aktiviti :
1.       Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan besar.
2.       Kumpulan 1 akan menyebut perkataan “kelopak”
3.       Kumpulan 2 akan menyebut perkataan “jantung”
4.       Pelajar akan menyebut mengikut arahan tangan oleh fasilitator sehingga menghasilkan bunyi kompang.
Nilai / rasional aktiviti : Keseronokan belajar

10.    Tepuk energy
Aktiviti :
                Tepuk 1 : Tepuk tangan seperti biasa
                Tepuk 2 : Tepuk tangan sambil menjerit “hooooo”
                Tepuk 3 : Tepuk tangan, jerit “hooooo” dan berdiri sambil bergerak
Nilai / rasional aktiviti : Melahirkan energy dan keseronokan belajar.

11.    Gosok Tangan
Aktiviti :
1.       Pelajar menggosok tangan daripada perlahan sehingga pantas.
2.       Pelajar mencium tangan sambil menyatakan apakah bau yang mereka hidu (bau tanah)
Nilai / rasional aktiviti :  Muhasabah diri bahawa semua kita adalah sama, iaitu diciptakan dari tanah

12.    Fokus
Aktiviti :
1.       Goyang-goyang tangan kanan dengan laju
2.       Berikan arahan supaya letakkan tangan ke dagu tetapi fasilitator meletakkan tangan ke dahi.
3.       Lakukan berulang kali sehinga pelajar benar-benar fokus dengan arahan
Nilai / rasional aktiviti : Menguji fokus (kordinasi antara audio, visual dan psikomotor)

13.    Pegang Dagu
Aktiviti :
1.       Pegang dagu / janggut rakan di sebelah (yang sama jantina sambil menyebut perkataan “alololooo”
2.       Lakukan berulang kali sehingga semua pelaja melakukan aktiviti ini
Nilai / rasional aktiviti : Melahirkan rasa selesa dan rasa selamat

14.    Urutan
Aktiviti :
1.       Pelajar diarah berbaris dalam kumpulan sama jantina
2.       Aktiviti teraputik iaitu mengurut dalam barisan akan dilakukan mengikut arahan yang telah diberikan oleh fasilitator contohnya urut kepala, hidung, tengkuk, bahu, belakang dll.
Nilai / rasional aktiviti : Menanam sifat bertolak ansur dan membina hubungan di kalangan pelajar.

15.    Sentuhan Kasih
Aktiviti :
1.       Pelajar diarah memilih pasangan sama jantina  (sebaik-baiknya pilih pasangan yang belum dikenali dengan rapat)
2.       Fasilitator akan memberi arahan supaya setiap anggota badan bertemu antara satu sama lain.
3.       Contohnya dagu bertemu dagu, dahi bertemu dahi, lutut bertemu lutut dan sebagainya.
Nilai / rasional aktiviti : Mewujudkan rasa mesra, dan peka dengan arahan.

16.    Pengelompokan mengikut kriteria
Aktiviti :
i.                     Pelajar diarah untuk bergerak dalam kumpulan mengikut kriteria seperti :
a.       Sama jantina
b.       Sama  tahun lahir
c.        Sama bulan kelahiran
d.       Sama saiz kasut
e.       Sama warna baju / seluar dll.
ii.                    Setelah berjumpa ahli kumpulan, ahli diminta berkenalan antara satu sama lain.
Nilai / rasional aktiviti : Menggalakkan peserta supaya proaktif dalam kumpulan.

17.    Group in…
Aktiviti :
i.                     Pelajar diarah untuk bergerak dalam kumpulan tertentu iaitu dengan mematuhi arahan fasilitator.
ii.                    Fasilitator akan menyebut “Group in 2, 5, 10 atau 20..”
iii.                  Pelajar akan bergerak dalam kumpulan besar untuk membentuk kumpulan mengikut bilangan ahli kumpulan yang telah ditetapkan.
iv.                  Setelah berjumpa ahli kumpulan, pelajar disuruh duduk dan berkenalan secara ringkas.
Nilai / rasional aktiviti : Menggalakkan peserta supaya menjadi lebih proaktif dan menggalakkan penerimaan dalam kumpulan.

18.    Kerusi Panas
Aktiviti :
i.                     Pelajar akan duduk di atas kerusi masing-masing dalam bulatan besar.
ii.                    Apabila arahan tukar tempat duduk diberikan, pelajar  akan tukar tempat duduk dengan rakan-rakan yang lain.
iii.                  Pelajar yang paling lambat bertukar tempat duduk akan dikenakan hukuman di tengah bulatan. (Hukuman yang sesuai contohnya menyanyikan lagu, poco-poco dll.)
iv.                  Arahan fasilitator perlu kreatif dan pelbagai contohnya “Siapa rasa dirinya lelaki tukar tempat duduk”. Maka pelajar lelaki sahaja yang akan tukar tempat duduk. Setelah itu, pelajar akan berkenalan dengan rakan sebelah.
 Nilai / rasional aktiviti : Pentingnya menerima, mendengar dan memahami sesuatu arahan sebelum bertindak.

19.    Bunyi paling menarik
Aktiviti :
i.                     Pelajar akan berada dalam kumpulan masing-masing dan fasilitator akan mengarahkan mereka untuk memilih dan menghasilkan bunyi binatang beserta dengan pergerakan yang menarik.
ii.                    Markah akan diberi kepada bunyi dan pergerakan kumpulan yang paling menarik.
iii.                  Seboleh-bolehnya, bunyi binatang bagi setiap kumpulan tidak sama.
Nilai / rasional aktiviti : Kreativiti dan mewujudkan semangat kerjasama dalam kumpulan.

20.    Pergerakan paling menarik
Aktiviti :
i.                     Setiap kumpulan akan menghasilkan pergerakan mengikut muzik yang telah ditetapkan untuk setiap kumpulan.
ii.                    Muzik / lagu bagi setiap kumpulan perlu berbeza bagi melihat variasi pelajar.
iii.                  Pemilihan lagu mengikut kategori seperti lagu rancak, sentimental, irama Melayu, Hindustan, Cina dan sebagainya.
iv.                  Fasilitator boleh menggunakan sistem markah atau token bagi aktiviti seperti ini bagi menggalakkan penglibatan pelajar.
Nilai / rasional aktiviti : Kreativiti dan mencerna semangat persaingan yang sihat dalam melakukan sesuatu perkara. 

21.    Uji Bakat
Aktiviti :
i.                     Setiap pelajar diarah untuk melihat wajah ahli kumpulan masing-masing.
ii.                    Setelah itu, sila pilih ahli kumpulan yang paling layak menjadi
a.       Ketua
b.       Penolong
c.        Setiausaha.
iii.                  Mereka yang terpilih dipanggil ke hadapan untuk menjalani ujian emosi seperti disuruh bersyarahan / berucap, melakukan aktiviti seperti berkokok, cat walk dan sebagainya dengan diiringi muzik.
iv.                  Sebagai aktiviti salingan, fasilitator boleh melakukan aktiviti uji bakat ini dengan mencari :
a.       Peserta yang paling comel
b.       Peserta yang paling bijak berbicara
c.        Peserta yang paling handsome dan sebagainya.
Nilai / rasional aktiviti : Setiap pelajar mempunyai bakat dan keupayaan tersendiri. Ada yang dilahirkan menjadi pemimpin dan ada yang perlu belajar untuk memimpin.

22.    Aktiviti Keretapi
Aktiviti :
i.                     Setiap pelajar akan diedarkan sehelai kertas A4 dan dilekatkan di belakang masing-masing menngunakan ‘masking tape’.
ii.                    Fasilitator akan mengarahkan setiap pelajar untuk menuliskan perkataan yang positif untuk rakan-rakan (beri masa yang singkat untuk pelajar bergerak).
iii.                  Pelajar perlu bergerak untuk mendapatkan sebanyak mungkin nilai-nilai positif yang ada pada diri mereka contohnya baik hati, bertanggungjawab, suka menolong orang dll.
iv.                  Fasilitator perlu menetapkan sekurang-kurangnya 10 nilai yang berjaya diperolehi dalam jangka masa yang ditetapkan ( 3 minit – 5 minit).
v.                    Setelah itu, pelajar akan mengira jumlah nilai yang diperolehi.
vi.                  Fasilitator akan memanggil setiap pelajar secara rawak ke hadapan untuk membaca nilai-nilai yang diperolehi.
Nilai / rasional aktiviti : Setiap individu mempunyai nilai positif yang kita tidak sedari. Selagi ada nilai-nilai baik dalam diri, maka semua kita layak untuk memimpin.

23.    Brainstorming
Aktiviti :
i.                     Pelajar akan duduk dalam bulatan yang besar.
ii.                    Satu objek akan diletakkan di tengah-tengah bulatan. Contohnya botol mineral, kotak kapur dll.
iii.                  Pelajar akan memikirkan sesuatu yang berbeza dengan ciri-ciri sebenar / asal benda tersebut dan nyatakan secara bergilir.
iv.                  Setiap yang dinyatakan akan dicatatkan oleh 2 orang pencatat.
v.                    Jika diletakkan botol mineral di tengah bulatan, maka pelajar tersebut tidak boleh menyebut benda tersebut air mineral tetapi perlu menyatakan benda lain contohnya kayu hoki, syampu dll.
vi.                  Selain itu, pelajar diberi tugasan untuk melakukan brainstorming ini secara santai dengan menyatakan idea-idea mudah. Contohnya, nyatakan perkara-perkara yang selalu anda lakukan di bilik air dll.
vii.                 Setelah itu, brainstorm idea pelajar dengan menyatakan perkara-perkara yang lebih ilmiah iaitu menyatakan idea masing-masing fokus tentang kepimpinan.
viii.               Contohnya : Nilai-nilai yang perlu ada pada setiap pemimpin, apa yang perlu ada pada setiap pemimpin dll.
Nilai / rasional aktiviti : Menggalakkan peserta  berkongsi idea melalui pengetahuan sedia ada (konstruktivisme). Melalui perkongsian ini, maka ruang lingkup pemikiran peserta akan lebih luas.

24.    Aktiviti ‘scanning’ (Strength and Weakness)
Aktiviti :
i.                     Aktiviti berpasangan iaitu setiap pasangan akan menceritakan kekuatan dan kelemahan masing-masing.
ii.                    Setelah itu, mereka akan menceritakan kekuatan dan kelemahan pasangan dalam kumpulan besar atau kumpulan kecil. (Sebaik-baiknya dibantu oleh fasilitator kumpulan yang terdiri daripada guru-guru seperti guru bimbingan dan guru penyelaras)
iii.                  Dalam aktiviti ini, elakkan pelajar membincangkan perkara-perkara yang sensitif yang boleh mengaibkan pasangan.
Nilai / rasional aktiviti : Luahan kendiri untuk mengenalpasti kekuatan dan kelemahan diri. Perlunya seseorang itu mengekal dan menambahbaik kekuatan serta memperbaiki kekurangan.

25.    Sorakan Kumpulan / Cheers / Trademark
Aktiviti :
i.                     Pelajar berbincang untuk menghasilkan sorakan puak yang paling menarik dan bercirikan kepimpinan / sesuai dengan nama kumpulan.
ii.                    Sorakan puak perlu dijalankan sebelum bermulanya sesuatu pembentangan kumpulan bagi menaikkan semangat ahli kumpulan.
Nilai / rasional aktiviti : Meningkatkan motivasi / energy dalam kumpulan.


Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

APA ITU KERACUNAN MAKANAN ?


Keracunan makanan ialah apa jua penyakit yang disebabkan oleh pengambilan makanan atau minuman yang tercemar.

FAKTOR PENYEBAB KERACUNAN MAKANAN ?

* Makanan disediakan terlalu awal dan disimpan pada suhu bilik.

* Menyejukkan makanan panas terlalu lama sebelum disimpan dalam peti sejuk.

* Tidak memanaskan makanan pada suhu yang cukup tinggi untuk membunuh kuman.

* Memakan makanan yang telah dimasak yang tercemar dengan kuman berbahaya.

* Tidak memasak makanan pada suhu secukupnya ( tidak mematikan kuman ).

* Tidak mencairkan makanan sejuk beku secukupnya pencemaran silang antara makanan mentah dan makanan yang telah dimasak.

* Menyimpan makanan pada suhu antara 10 hingga 600 C.

* Membiarkan makanan dijamah terlebih dahulu oleh lipas, lalat, tikus dan binatang prliharaan seperti kucing dan burung.

* Pengendali makanan yang berpenyakit ( jari luka, bernanah ) dan mengamalkan tabiat buruk seperti merokok, mengorek hidung, telinga, meludah merata-rata, menggaru kepala atau anggota badan lain, bercakap-cakap masa mengendalikan makanan.

* Bahan mentah disimpan bersama-sama makanan yang sudah dimasak dan sedia untuk dimakan menyebabakan pencemaran silang. Bahan mentah terutama daging atau hasilnya harus disimpan pada suhu serendah 40 C.

* Memakan makanan lebihan.
APAKAH KESAN DARIPADA KERACUNAN MAKANAN ?

* Keracunan makanan boleh mengakibatkan kematian jika tidak mendapat rawatan awal.

* Ia juga boleh mengakibatkan kecacatan seperti lumpuh atau sakit sendi yang berpanjangan atau kronik.

* Boleh menyebabkan komplikasi kehilangan cecair badan yang ketara akibat muntah dan cirit-birit hingga menyebabakan dehidrasi atau tubuh kontang terik. Ini seterusnya akan menurunkan tekanan darah ( tekanan darah rendah ), kegagalan buah pinggang, dan lain-lain lagi.

* Kehilangan garam kalium yang terlalu banyak dari tubuh mengakibatkan kekejangan otot termasuk jantung, sawan dan juga koma. Komplikasi lain termasuklah septisemia di mana kuman masuk ke dalam darah dan merebak ke seluruh badan.



BAGAIMANA UNTUK MENGELAKKAN KARACUNAN MAKANAN ?

Cara-cara untuk mengelakkan keracunan makanan :

* Sentiasa menjaga kebersihan.
- Basuh tangan dengan betul sebelum menyentuh makanan.
- Basuh tangan selepas keluar dari tandas.
- Basuh dengan bersih permukaan tempat makan atau penyediaan makanan dan
peralatan yang digunakan untuk menyediakan makanan.
- Pastikan kawasan dapur bebas dari serangga dan haiwan seperti tikus dan haiwan-
haiwan yang lain.

* Sentiasa pisahkan makanan mentah dari yang telah dimasak.
- Asingkan daging ayam dan makanan laut yang mentah dari yang telah dimasak.
- Gunakan peralatan seperti pisau dan papan pemotong yang berbeza untuk
penyediaan makanan yang belum dimasak.
- Simpan makanan yang telah dimasak dan yang mentah didalam bekas yang berbeza
untuk mengelakkan dari pencemaran silang.

* Sentiasa masak dengan sempurna.
- Masak dengan sempurna terutama sekali daging, ayam, telur dan makanan laut.
- Panaskan makanan atau lebihan makanan dengan sempurna.

* Sentiasa simpan makanan pada suhu yang betul.
- Jangan tinggalkan makanan pada suhu bilik lebih dari 4 jam.
- Simpan semua makanan yang telah dimasak dan yang mudah basi didalam peti
sejuk.

* Sentiasa gunakan air dan bahan mentah yang bersih.
- Minum hanya air yang telah dimasak atau air minuman yang dibotolkan.
- Pilih makanan yang segar dan berkhasiat.
- Basuh buah-buahan dan sayur-sayuran dengan sempurna jika dimakan mentah.

* Sentiasa pilih kedai makan yang bersih jika makan diluar. - Hindari dari gerai atau kedai makan yang kotor.

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Diriku diuji

Assalamualaikum...

31 Ogos.. orang sambut merdeka, tapi kitorang dok tgk dlm tv jer...
sbb bosan, ayah arif ajak jalan2...cuci mata dan sajer amik angin...
dari rompin smpi ke kuantan la jawabnya...hehehe

alang2 dh smpi kuantan, kononnya nak makan pizza la.. al maklumlah kt rompin ni mana ada.. tgk kt iklan big box tu macam best jer.. smua ada....
dah la banyk, murah plak tu...


konon2 nk pesan ni la... tp hampa dan kecewa sbb big box ni utk TAKE AWAY sahaja yer..huhu...
memandangkan perut dh lapar sgt..n nk mkan kt situ gak, so order la yg crunchy cheezy pizza tu.. ntah apa namanya ntah.. n mbh la deli wings tu.. buat hilang kmpunn big box..hohooo..

haa..amikk kauu.. harganya mengalahkan big box.. walhal klu big box tu siap ada spageti kn...=(.
makan la... tp biasala kan.. mkn piza cpt muak... 3 slice jer kitorg abis... ada baki lg 3slice... n bungkus.. konon dlm kete blh la makan plak...

lps mkn, solat n jalan2 dlu dlm giant tu..cuci mata.. time ni perut xsdp dh...pinggang pn sakit2.. tegang jer..huhu.. siap suruh ayah arif ketuk2 lagi blkg pinggang... 

dlm kul 3 lbh kitorg kluar dri giant, cuaca panas... so ayah arif ajak round pantai teluk chempedak plak... g la.. tp dlm kete arif ngamuk nk tido.. siap peluk dlu bru tdo.. pnat sgt kot... sbb dri bangun pagi xtido2.. so, KIKA pun join tido jugak.. sempat la baring di belakang seat kete tu..huhu... jadinya, xturun pun kat teluk cempedak tu.. just berhenti n rehat dlm kete jer.. lagipun cuaca panas lagi kot.. kul 4 lbh.. 

so, gerak balik... lalu ikut tanjung lumpur....
dh dlm kete ni..tba2 rs angin semacam jer.. macam angin dalm badan xlepas tau..huhu... buang angin pn x.. lps tu klu sendawa rs lain macam jer... 
smpi kt petronas kempadang tu, turun g toilet sbb perut memulas, tp xd bnda nk keluar.. tba2 rs lain mcm... uweekkkkk...abis muntah.. alahaiii, xsukanya part ni.. muntah2 bukan mengandung.. tp sbb angin xkeluar... 

huhu..rasa lega sikit bila muntah ni.. tp mmg perit n pahit2 la lps muntah.. trus g bli 100plus n jeruk2 konon nk hilangkn loya di tekak... mkn la sikit...
xlama lps jalan tu..dlm 10 minit kot...start dh buat perangai.. suh ayah arif cept2 berhenti kt tepi jalan.. buka pintu n trus muntah.. badan terbongkok2 dh muntah... perghh..perit giler...
masa tu xpeduli dah orang tengok ke, apa ke... yang penting tekakku xsdap, perutku meragam...huhuhu...

rasanya muntah tu dh abis smua kluar dh.. mmg lembik la... so minum air jer bnyk2...xnk bg kurang air kn... hurmm..xlama... konon2 smpi pekan nk cari farmasi nk bli ubat tahan muntah, tp xjmpa plak.. so, amik decision trus balik... xjauh mana pn lagi.... suh berhenti lagi.... uwekkkk...mmg kuar air smua... abis smpi pahit2 tekak ni..perit sgt2... mmg lembik sangat dh masa ni... nasib baik arif tido..so xla kelam kabut ayahnya nak drive lagi..huhu...

smpi2 rompin, hmpir kul 7..tgk farmasi tutup..alamak... cuti am kan... pastu klinik yg biasa g pn, tutup jugak...alahaiii... balik rumah trus la.. smpi rumh, muntah skali lagi... aduhhh...mmg pnat abis... pastu, bdn dah start menggigil...sejukk.. dari dlm kete lagi....sejukkkk... smpi aircond kete letk pling xsjuk.. so terbaring jer la... arif plak macam faham jer tengok ibu dia xsiht.. xbnyk buat perangai.. dia tengok jer ibu dia baring n lbh banyak dengan ayah dia..

Thanks ayah...jaga arif.. *)

lps maghrib, ayah arif nk bli makanan.... KIKA nak ikut sb nk g klinik.. tgk la mana2 klinik yg buka.. sbb mmg xtahan sangat dah..
Alhamdulillah, ada satu klinik buka.. Doc check suhu, 37.9.. demam dh  ni doc kata... ooo.. patut la rasa seram sejuk jer.. dh demam dh aku... agknya kurang air dlm bdn kot...
so, bla KIKA ckp dh muntah 4 round dri kul 5 ptg td.. doc pn pelik...
dia tanya ada g open house ke... takut salah mkn... KIKA ckp xd.. just makan kt luar jer...
n doc tanya lagi.. ada rasa krem atau ekjang x kat kaki.. KIKA kata xd.. tp klu kebas2 tu ada la sikit... Doc kata klu kejang2 tu bahaya gak la... kna g emergency..huhu...

so, doc diagnos KIKA sbb keracunan makanan... doc ketuk2 perut, mmg dengar bunyi angin... doc kata kembung... dalam hati nk tergelak pun ada... sbb dh tua2 pun ada kembung..ngeh3...

so, dpatla KIKA 5 jenis ubat berharga RM35...
bla mkn ubat tu, ok la sikit... lega la jugak.. tp ada plak masalah lain... bla mkn ubt yg buang toksin tu... bla perut meragam jer xleh tahan2 dh.. kna msuk blik air cpt.. (agknya cmni la kot klu org2 tua yg xdpt kawal buang air tu kan....sbb bnyk tgk citer dlm tv)

n sampi hr ni.. bla msuk makanan jer sikit, perut pn mergam.. still buang toksin kot..
p/s: kalau camni la hari2..blh kurus kot...huhu... tp KIKA nk badan yang sihat tanpa penyakit.. taknak KURUS TAPI SAKIT...


Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...