Selasa, 3 September 2013

Latihan Dalam Kumpulan (LDK) - ENERGIZER

Disini KIKA nak share contoh Modul LDK yang ada dan biasa gunakan dalam program dan aktiviti..
Harap ianya dapat membantu =)
p/s: Jangan lupa komen dan follow blog yer..
TERIMA KASIH 
-------------------------------------------------------------------------------------------------
ENERGIZER

1.       Aktiviti Roslan Kata
Aktiviti :
i.                     Pelajar perlu mengikut arahan fasilitator untuk melakukan sesuatu pergerakan jika fasilitator menyebut “Roslan Kata…”. Contohnya, Roslan kata pegang hidung, (pelajar akan pegang hidung).
ii.                    Jika arahan fasilitator tiada menyebut “Roslan Kata” maka arahan itu tidak perlu diikut.
iii.                  Aktiviti ini diteruskan dengan mengarahkan pelajar menyentuh mana-mana anggota badan masing-masing sehinggalah terdapat pemenang.
Nilai / rasional aktiviti : Kepekaan memahami dan menerima sesuatu arahan

2.       Grenet
Aktiviti :
1.       Perkataan “grenet” akan disebut oleh fasilitator yang membawa maksud pelajar akan meniarap di lantai.
2.       Aktiviti peneguhan ini adalah aktiviti pelajar meniarap, tangan diletakkan di atas kepala dan pipi diletakkan di lantai.
3.       Pelajar akan melakukan aktiviti di atas setiap kali jika ada pelajar yang ingkar arahan contohnya pelajar tidak menepati masa, membuat bising dll.
Nilai / rasional aktiviti : Peneguhan untuk modifikasi tingkahlaku.

3.       Kobau Booo Booo
Aktiviti :
1.       Pelajar akan dibahagikan kepada 4 kumpulan
Kumpulan 1 akan menyebut perkataan “saya”
Kumpulan 2 akan menyebut perkataan “suka”
Kumpulan 3 akan menyebut perkataan “susu”
Kumpulan 4 akan menyebut perkataan “lembu”
2.       Fasilitator akan memberi arahan menggunakan isyarat tangan supaya setiap kumpulan akan menyebut perkataan tersebut mengikut pergerakan fasilitator secara rawak.
Nilai / rasional aktiviti : Keseronokan belajar dan kepekaan menerima arahan.

4.       Hakim, Harimau & Pemburu
Aktiviti :
1.       Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan besar
2.       Mereka akan melantik seorang ketua yang akan memberi arahan pergerakan yang kumpulan masing-masing pilih.
3.       Fasilitator akan memberi arahan untuk memulakan permainan ini.
4.       Pergerakan Hakim          : Silang tangan dan letak di dada sambil menyebut “yang arif”
5.       Pergerakan Harimau    : Mengaum sambil mencakar
6.       Pergerakan Pemburu   : Tembak kehadapan sambil mengacukan jari (seperti pistol)
Nilai / rasional aktiviti : Pentinganya strategi dan persefahaman dalam memimpin.

5.       Mambo, tanggo, cikuci, boom boom bo
Aktiviti :
1.       Pergerakan Mambo : Genggam dan buka genggaman
2.       Pergerakan Tanggo : Bukak dan tutup kepak
3.       Pergerakan Cikuci      : Gerakkan pinggang
4.       Pergerakan Boom Boom : Genggam dan buka genggaman
5.       Pergerakan Bo             : Lepas tangan / lapang tapak tangan ke hadapan
                Nilai / rasional aktiviti : Senaman / energizer ringkas untuk mengembalikan kesegaran.

6.       Jambatan Goyang-Goyang
Aktiviti nyanyian :
“Jambatan goyang-goyang (2X)
Ku takut tenggelam (2X)
Lalu aku berenang (2X)
Habis basah bajuku (2X)
Lalu aku sidaikan (2X)
Ku pakai semula (2X)
Cantik tak? “
               
Nilai / rasional aktiviti : Senaman / energizer ringkas untuk mengembalikan kesegaran.

7.       Cap klicap klicap cap cap
Aktiviti :
1.       Fasilitator akan membuat pergerakan contohnya cuit pipi tetapi pelajar perlu buat pergerakan lain selain dari cuit pipi.
2.       Tukar pergerakan lain sehinggalah pelajar peka dengan pergerakan.
Nilai / rasional aktiviti : Menguji fokus

8.       Goreng Pisang
Aktiviti :
1.       Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan besar
2.       Aktiviti dimulakan dengan nanyian lagu “goreng pisang, goreng pisang, goreng pisang sekarang, pisang apa, pisang apa, pisang apa sekarang” dan seterusnya disambung dengan perkataan lain yang sesuai menyambungkan perkataan “goreng” contohnya “pisang tanduk”.
Nilai / rasional aktiviti : Kerjasama dan persefahaman dalam memimpin

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Isnin, 2 September 2013

GIVEAWAY SAYA NAK TEDDY BEAR BY FARISHA


Sempena Hari Raya Adilfitri 2013,
Farisha telah mengadakan Giveaway hebat
yang menawarkan Hadiah Teddy Bear sebagai hadiah utama
Dijemput semua sertai Giveaway ini

Siapakah peserta bertuah yang akan memenangi Hadiah ini??
 Klik SINI Untuk join & Lihat hadiah
Giveaway ini sah dari 19-08-2013 sehingga 09-09-2013
Pemenang akan diumumkan pada 10/09/2013

 Good Luck semua ^.^
cc: thanks Cik Rose Cute

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

AKTIVITI ICE-BREAKING





Disini IKA nak share contoh Modul LDK yang ada dan biasa gunakan dalam program dan aktiviti..
Harap ianya dapat membantu =)
NOTA: Segala yang dikongsi adalah ihsan sumber internet , ihsan individu2 dan pengalaman2 yang ada.. semoga ianya bermanfaat..
TERIMA KASIH 
-------------------------------------------------------------------------------------------------

1.       Mukaddimah
Aktiviti :
i.                     Aktiviti yang hendak dijalankan sebaik-baiknya dimulakan dengan “Surah Al-Fatihah” bagi mendapatkan keberkatan dalam menjalankan program.
2.       Wisel
Aktiviti :
i.                     Penggunaan wisel dalam mengawal pelajar.
ii.                    Pelajar perlu peka dengan wisel yang dibunyikan.
iii.                  Pelajar adalah diwajibkan memberi respon / tindakbalas setiap kali wisel dibunyikan.
Nilai / rasional aktiviti : Tarik perhatian peserta supaya sentiasa peka dengan persekitaran

3.       Ucapan Tahniah
Aktiviti :
1.       Pelajar diarah untuk mengangkat tangan kanan dan mengucapkan tahniah kepada rakan sebelah
2.       Pelajar diarah mengangkat tangan kiri dan hidu bau ketiak masing-masing. Jika tidak berbau busuk, maka masih segar lagi untuk mengikuti aktiviti ini.
Nilai / rasional aktiviti : Pengahargaan kepada rakan-rakan

4.       Barang Amanah
Aktiviti :
i.                     Barang amanah seperti telur ayam, krakers dan sebagainya akan diagihkan kepada setiap kumpulan dan perlu dijaga sehingga ke akhir program.
ii.                    Bagi yang gagal menjaga amanah contohnya ada yang pecahkan biji telur yang diberi, maka semua ahli kumpulan akan didenda (pilih denda yang sesuai).
Nilai / rasional aktiviti : Pentingnya menjaga amanah yang telah diberi.

5.       Nyanyian Lagu Motivasi
Aktiviti :
i.                     Nyanyian lagu motivasi perlu dijalankan dari semasa ke semasa bagi memastikan pelajar sentiasa bersemangat dan bermotivasi.
ii.                    Contohnya lagu “Warisan” yang membawa makna setiap pelajar adalah warisan pemimpin negara di masa hadapan.
Nilai / rasional aktiviti : Menyemai motivasi dalam diri peserta melalui lirik lagu.

6.       Salam Semut
Aktiviti :
i.                     Pelajar akan membentuk bulatan besar dan pelajar dan muzik iringan akan dimainkan. (Cth. Lagu sahabat sejati).
ii.                    Pelajar akan bergerak untuk bersalam iaitu salam, peluk dan usap sambil mengucapkan “tahniah” (Bagi sama jantina).
iii.                  Jika berlainan jantina, cukup sekadar melambai tangan sambil menyebut “huuuuu” tanda kemesraan.
Nilai / rasional aktiviti : Mewujudkan perhubungan antara peserta di peringkat awal aktiviti.

7.       Senyum
Aktiviti :
i.                     Sebut perkataan “tempey”.
ii.                    Latihan senyum :
Nombor 1 : Senyum tidak ikhlas
Nombor 2 : Senyum tak berapa nak ikhlas
Nombor 3 : Senyum yang ikhlas
                Nilai / rasional aktiviti : Mewujudkan perhubungan antara peserta di peringkat awal aktiviti.

8.       Kungfu Wacha (1,2,3,4)
Aktiviti :
                Pergerakan 1 : Tumbuk hadapan (huh!)
                Pergerakan 2 : Tarik tangan (hah!)
                Pergerakan 3 : Tumbuk hadapan & tarik tangan (huh! hah!)
                Pergerakan 4 : Tangan seperti ular mematuk ke hadapan, angkat kaki (wacha!)
Nilai / rasional aktiviti : Menguji fokus dan keyakinan diri

9.       Kelopak Jantung
Aktiviti :
1.       Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan besar.
2.       Kumpulan 1 akan menyebut perkataan “kelopak”
3.       Kumpulan 2 akan menyebut perkataan “jantung”
4.       Pelajar akan menyebut mengikut arahan tangan oleh fasilitator sehingga menghasilkan bunyi kompang.
Nilai / rasional aktiviti : Keseronokan belajar

10.    Tepuk energy
Aktiviti :
                Tepuk 1 : Tepuk tangan seperti biasa
                Tepuk 2 : Tepuk tangan sambil menjerit “hooooo”
                Tepuk 3 : Tepuk tangan, jerit “hooooo” dan berdiri sambil bergerak
Nilai / rasional aktiviti : Melahirkan energy dan keseronokan belajar.

11.    Gosok Tangan
Aktiviti :
1.       Pelajar menggosok tangan daripada perlahan sehingga pantas.
2.       Pelajar mencium tangan sambil menyatakan apakah bau yang mereka hidu (bau tanah)
Nilai / rasional aktiviti :  Muhasabah diri bahawa semua kita adalah sama, iaitu diciptakan dari tanah

12.    Fokus
Aktiviti :
1.       Goyang-goyang tangan kanan dengan laju
2.       Berikan arahan supaya letakkan tangan ke dagu tetapi fasilitator meletakkan tangan ke dahi.
3.       Lakukan berulang kali sehinga pelajar benar-benar fokus dengan arahan
Nilai / rasional aktiviti : Menguji fokus (kordinasi antara audio, visual dan psikomotor)

13.    Pegang Dagu
Aktiviti :
1.       Pegang dagu / janggut rakan di sebelah (yang sama jantina sambil menyebut perkataan “alololooo”
2.       Lakukan berulang kali sehingga semua pelaja melakukan aktiviti ini
Nilai / rasional aktiviti : Melahirkan rasa selesa dan rasa selamat

14.    Urutan
Aktiviti :
1.       Pelajar diarah berbaris dalam kumpulan sama jantina
2.       Aktiviti teraputik iaitu mengurut dalam barisan akan dilakukan mengikut arahan yang telah diberikan oleh fasilitator contohnya urut kepala, hidung, tengkuk, bahu, belakang dll.
Nilai / rasional aktiviti : Menanam sifat bertolak ansur dan membina hubungan di kalangan pelajar.

15.    Sentuhan Kasih
Aktiviti :
1.       Pelajar diarah memilih pasangan sama jantina  (sebaik-baiknya pilih pasangan yang belum dikenali dengan rapat)
2.       Fasilitator akan memberi arahan supaya setiap anggota badan bertemu antara satu sama lain.
3.       Contohnya dagu bertemu dagu, dahi bertemu dahi, lutut bertemu lutut dan sebagainya.
Nilai / rasional aktiviti : Mewujudkan rasa mesra, dan peka dengan arahan.

16.    Pengelompokan mengikut kriteria
Aktiviti :
i.                     Pelajar diarah untuk bergerak dalam kumpulan mengikut kriteria seperti :
a.       Sama jantina
b.       Sama  tahun lahir
c.        Sama bulan kelahiran
d.       Sama saiz kasut
e.       Sama warna baju / seluar dll.
ii.                    Setelah berjumpa ahli kumpulan, ahli diminta berkenalan antara satu sama lain.
Nilai / rasional aktiviti : Menggalakkan peserta supaya proaktif dalam kumpulan.

17.    Group in…
Aktiviti :
i.                     Pelajar diarah untuk bergerak dalam kumpulan tertentu iaitu dengan mematuhi arahan fasilitator.
ii.                    Fasilitator akan menyebut “Group in 2, 5, 10 atau 20..”
iii.                  Pelajar akan bergerak dalam kumpulan besar untuk membentuk kumpulan mengikut bilangan ahli kumpulan yang telah ditetapkan.
iv.                  Setelah berjumpa ahli kumpulan, pelajar disuruh duduk dan berkenalan secara ringkas.
Nilai / rasional aktiviti : Menggalakkan peserta supaya menjadi lebih proaktif dan menggalakkan penerimaan dalam kumpulan.

18.    Kerusi Panas
Aktiviti :
i.                     Pelajar akan duduk di atas kerusi masing-masing dalam bulatan besar.
ii.                    Apabila arahan tukar tempat duduk diberikan, pelajar  akan tukar tempat duduk dengan rakan-rakan yang lain.
iii.                  Pelajar yang paling lambat bertukar tempat duduk akan dikenakan hukuman di tengah bulatan. (Hukuman yang sesuai contohnya menyanyikan lagu, poco-poco dll.)
iv.                  Arahan fasilitator perlu kreatif dan pelbagai contohnya “Siapa rasa dirinya lelaki tukar tempat duduk”. Maka pelajar lelaki sahaja yang akan tukar tempat duduk. Setelah itu, pelajar akan berkenalan dengan rakan sebelah.
 Nilai / rasional aktiviti : Pentingnya menerima, mendengar dan memahami sesuatu arahan sebelum bertindak.

19.    Bunyi paling menarik
Aktiviti :
i.                     Pelajar akan berada dalam kumpulan masing-masing dan fasilitator akan mengarahkan mereka untuk memilih dan menghasilkan bunyi binatang beserta dengan pergerakan yang menarik.
ii.                    Markah akan diberi kepada bunyi dan pergerakan kumpulan yang paling menarik.
iii.                  Seboleh-bolehnya, bunyi binatang bagi setiap kumpulan tidak sama.
Nilai / rasional aktiviti : Kreativiti dan mewujudkan semangat kerjasama dalam kumpulan.

20.    Pergerakan paling menarik
Aktiviti :
i.                     Setiap kumpulan akan menghasilkan pergerakan mengikut muzik yang telah ditetapkan untuk setiap kumpulan.
ii.                    Muzik / lagu bagi setiap kumpulan perlu berbeza bagi melihat variasi pelajar.
iii.                  Pemilihan lagu mengikut kategori seperti lagu rancak, sentimental, irama Melayu, Hindustan, Cina dan sebagainya.
iv.                  Fasilitator boleh menggunakan sistem markah atau token bagi aktiviti seperti ini bagi menggalakkan penglibatan pelajar.
Nilai / rasional aktiviti : Kreativiti dan mencerna semangat persaingan yang sihat dalam melakukan sesuatu perkara. 

21.    Uji Bakat
Aktiviti :
i.                     Setiap pelajar diarah untuk melihat wajah ahli kumpulan masing-masing.
ii.                    Setelah itu, sila pilih ahli kumpulan yang paling layak menjadi
a.       Ketua
b.       Penolong
c.        Setiausaha.
iii.                  Mereka yang terpilih dipanggil ke hadapan untuk menjalani ujian emosi seperti disuruh bersyarahan / berucap, melakukan aktiviti seperti berkokok, cat walk dan sebagainya dengan diiringi muzik.
iv.                  Sebagai aktiviti salingan, fasilitator boleh melakukan aktiviti uji bakat ini dengan mencari :
a.       Peserta yang paling comel
b.       Peserta yang paling bijak berbicara
c.        Peserta yang paling handsome dan sebagainya.
Nilai / rasional aktiviti : Setiap pelajar mempunyai bakat dan keupayaan tersendiri. Ada yang dilahirkan menjadi pemimpin dan ada yang perlu belajar untuk memimpin.

22.    Aktiviti Keretapi
Aktiviti :
i.                     Setiap pelajar akan diedarkan sehelai kertas A4 dan dilekatkan di belakang masing-masing menngunakan ‘masking tape’.
ii.                    Fasilitator akan mengarahkan setiap pelajar untuk menuliskan perkataan yang positif untuk rakan-rakan (beri masa yang singkat untuk pelajar bergerak).
iii.                  Pelajar perlu bergerak untuk mendapatkan sebanyak mungkin nilai-nilai positif yang ada pada diri mereka contohnya baik hati, bertanggungjawab, suka menolong orang dll.
iv.                  Fasilitator perlu menetapkan sekurang-kurangnya 10 nilai yang berjaya diperolehi dalam jangka masa yang ditetapkan ( 3 minit – 5 minit).
v.                    Setelah itu, pelajar akan mengira jumlah nilai yang diperolehi.
vi.                  Fasilitator akan memanggil setiap pelajar secara rawak ke hadapan untuk membaca nilai-nilai yang diperolehi.
Nilai / rasional aktiviti : Setiap individu mempunyai nilai positif yang kita tidak sedari. Selagi ada nilai-nilai baik dalam diri, maka semua kita layak untuk memimpin.

23.    Brainstorming
Aktiviti :
i.                     Pelajar akan duduk dalam bulatan yang besar.
ii.                    Satu objek akan diletakkan di tengah-tengah bulatan. Contohnya botol mineral, kotak kapur dll.
iii.                  Pelajar akan memikirkan sesuatu yang berbeza dengan ciri-ciri sebenar / asal benda tersebut dan nyatakan secara bergilir.
iv.                  Setiap yang dinyatakan akan dicatatkan oleh 2 orang pencatat.
v.                    Jika diletakkan botol mineral di tengah bulatan, maka pelajar tersebut tidak boleh menyebut benda tersebut air mineral tetapi perlu menyatakan benda lain contohnya kayu hoki, syampu dll.
vi.                  Selain itu, pelajar diberi tugasan untuk melakukan brainstorming ini secara santai dengan menyatakan idea-idea mudah. Contohnya, nyatakan perkara-perkara yang selalu anda lakukan di bilik air dll.
vii.                 Setelah itu, brainstorm idea pelajar dengan menyatakan perkara-perkara yang lebih ilmiah iaitu menyatakan idea masing-masing fokus tentang kepimpinan.
viii.               Contohnya : Nilai-nilai yang perlu ada pada setiap pemimpin, apa yang perlu ada pada setiap pemimpin dll.
Nilai / rasional aktiviti : Menggalakkan peserta  berkongsi idea melalui pengetahuan sedia ada (konstruktivisme). Melalui perkongsian ini, maka ruang lingkup pemikiran peserta akan lebih luas.

24.    Aktiviti ‘scanning’ (Strength and Weakness)
Aktiviti :
i.                     Aktiviti berpasangan iaitu setiap pasangan akan menceritakan kekuatan dan kelemahan masing-masing.
ii.                    Setelah itu, mereka akan menceritakan kekuatan dan kelemahan pasangan dalam kumpulan besar atau kumpulan kecil. (Sebaik-baiknya dibantu oleh fasilitator kumpulan yang terdiri daripada guru-guru seperti guru bimbingan dan guru penyelaras)
iii.                  Dalam aktiviti ini, elakkan pelajar membincangkan perkara-perkara yang sensitif yang boleh mengaibkan pasangan.
Nilai / rasional aktiviti : Luahan kendiri untuk mengenalpasti kekuatan dan kelemahan diri. Perlunya seseorang itu mengekal dan menambahbaik kekuatan serta memperbaiki kekurangan.

25.    Sorakan Kumpulan / Cheers / Trademark
Aktiviti :
i.                     Pelajar berbincang untuk menghasilkan sorakan puak yang paling menarik dan bercirikan kepimpinan / sesuai dengan nama kumpulan.
ii.                    Sorakan puak perlu dijalankan sebelum bermulanya sesuatu pembentangan kumpulan bagi menaikkan semangat ahli kumpulan.
Nilai / rasional aktiviti : Meningkatkan motivasi / energy dalam kumpulan.


Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...