Jumaat, 5 September 2014

Elakkan Pencuri Di Alam Maya


Hari ni terbaca entri yang sangat bagus di blog...
Bukan hanya mencuri di alam nyata sahaja, malah ada juga pencuri di alam maya...

meh kita baca dan faham yer...
sangat2 berguna kepada peniaga2 online khusunya...


kita up iklan, customer dok pm.. tiba2 ada plak peniaga lain yg pm cust tu snyp2 n tawarkn hrga yg lg murah..


Jom baca


Pencuri ada di mana - mana rupanya. Sebelum berkecimpung dalam bidang perniagaan dalam talian di facebook page, tidak pernah terlintas dalam fikiran bahawa wujud insan sebegini.

Mereka yang terlibat dalam perniagaan secara 'online' di facebook page pastinya pernah atau memang sedang berhadapan dengan individu - individu tidak bertanggungjawab ini.

Ramai pelanggan yang berpotensi meninggalkan komen, kita sebagai pemilik page juga dengan begitu sabar dan ramah melayan setiap pertanyaan. Namun setelah seketika bakal pelanggan diam tanpa berita. Kita sebagai 'tuan tanah' terkulat - kulat ditinggalkan dengan sedikit hampa sambil berfikir..." kat mana silapnya?". Kemudian baru tersedar, rupa - rupanya pelangganku dikebas orang. Bukan kekasih hati sahaja yang berpotensi untuk dikebas ya, customer di Facebook page pun bisa dikebas.


Modus Operandi Si Pencuri Ini?
  • Stalk Facebook Page yang menjual produk sama seperti mereka
  • Membaca komen - komen dan mensasarkan kepada 'potensial buyer'
  • PM atau inbox bakal pembeli dengan menawarkan harga yang lebih murah dari page tersebut
Mudahkan? 

Ok.. ada satu cara bagaimana untuk mengatasi masalah pelangganku dikebas orang ini. Iaitu dengan menyembunyikan komen - komen dari pelanggan yang berpotensi ini dari tatapan umum. Komen - komen pelanggan akan disembunyikan atau hidden dan hanya boleh dibaca oleh pemilik page sahaja. :)

Macamana caranya untuk menyembunyikan komen? 


Klik Edit Page --> Kemudian pilih Edit Settings ...



... akan dibawa sini seperti di aras. Pergi ke Page Moderation...



... di kotak Page Moderation, taip semua perkataan yang mungkin ditanya oleh bakal pelanggan seperti PM, harga, berapa dan sebagainya yang mungkin bakal pelanggan akan tanyakan.

Kemudian klik 'Save Changes'. Komen - komen bakal pelanggan yang mengandungi semua perkataan yang ditaip di Page Moderation tadi akan disembunyikan atau 'hidden' dari tatapan umum. 

Kaedah ini bukan sahaja boleh dipraktik oleh pemilik Facebook Page yang berniaga tetapi juga sesuai untuk mereka yang mempunyai Facebook Page untuk menyembunyikan komen - komen berunsur lucah atau mungkin provokasi? 
Semoga bermanfaat.


Terima Kasih JemariBaju


Salam Sayang,

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...