Rabu, 7 November 2012

Mengandung luar nikah???!!!

Assalamualaikum...
Hari ini KIKA rasa terpanggil untuk berkongsi isu ni. Tiba2 terlintas benda ni dan ianya isu yang sedang hangat diperkatakan sekarang. Cuma bezanya samada kita sedar atau tidak situasi ini yang berlaku di sekeliling kita.

KIKA copy paste dari blog pejabat agama islam rompin..So, sharing la... moga bermanfaat
Kerenah pelanggan setiap kali berurusan di kaunter berbagai-bagai jenis. Ada yang mudah memberi kerjasama dan ada yang sebaliknya. Paling ketara adalah apabila berdepan dengan kerenah pelanggan yang tidak boleh bersabar. Di Pejabat Agama Islam amnya, orang awam akan mengetahui, Pejabat Agama adalah tempat menguruskan hal nikah,cerai dan ruju'. Pelanggan yang kurang bersabar kebiasaannya apabila mereka terdesak untuk menyelesaikan masalah tidak kira semasa membuat permohonan berkahwin, bercerai mahupun ruju'. Kes yang paling popular adalah apabila terpaksa berkahwin setelah perempuan disahkan mengandung.

Setiap bulan, kes mengandung sebelum berkahwin akan hadir di Pejabat Agama. Pada ketika ini, yang menangis atau malu bukanlah pasangan muda belia, sebaliknya ibu bapa pasangan. Apabila terjadi kes sebegini, segala prosedur@check list yang diperlukan untuk membuat permohonan berkahwin seboleh mungkin keluarga pasangan akan meminta untuk diberi kelonggaran. Segala jenis cerita akan dikeluarkan bagi mendapatkan simpati. Adakalanya kita memikirkan mengapa terlalu singkat akal fikiran manusia sekarang terutamanya belia. Mengapa perempuan sekarang terlalu mudah menyerah@memberi. Apabila telah sah mengandung, barulah maruah keluarga difikirkan.

Dari sudut mahu menasabkan anak yang dikandung sebelum berkahwin, peraturan Jabatan Pendaftaran adalah apabila membuat permohonan daftar kelahiran,jika didapati jarak tarikh pernikahan pasangan dan tarikh lahir anak kurang dari 6 bulan, anak tersebut tidak boleh di 'bin' atau di 'binti' dengan nama bapa. Terdapat juga pasangan yang tetap mahu anak tersebut diletakkan nama bapa dan perkara ini akan beralih pula kepada perkiraan mengikut bulan hijrah@Islam. Islam menetapkan anak boleh dinasabkan dengan nama bapa apabila jarak tarikh pernikahan dan tarikh lahir anak tidak kurang dari 6 bulan mengikut kiraan bulan hijrah.

Realitinya, akhlak anak muda sekarang kritikal akibat pergaulan yang terlalu bebas. Remaja sekarang menganggap soal maruah keluarga adalah tidak penting. Yang penting keseronokan yang dikecapi tanpa memikirkan kesan pada masa akan datang.

Terima Kasih Sudi Komen Dan Follow Sini

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...