JADUAL
KURSUS KEPIMPINAN SMK SELENDANG,
ROMPIN, PAHANG
27 FEBRUARI 2014 (KHAMIS)
HARI / TARIKH
|
8.00 PG
|
8.30 PG
|
10.30 PG
|
11.00 PG
|
12.30 TGHR
|
1.00 PTG
|
KHAMIS
27/02/2014
|
PENDAFTARAN KURSUS PENDEK
KEPIMPINAN
|
‘OUT-DOOR GAMES’
|
REHAT / MINUM PAGI
|
‘IN-DOOR GAMES’
|
RUMUSAN / PENUTUP
|
BERSURAI / MAKAN TENGAHARI
|
SENARAI
FASILITATOR:
1. UST. MOHD JUWAHIR BIN PA’IMAN
2. PN. NUR ‘ATIKAH BINTI PAIMAN
3. CIK MALARVELI A/P KANDASAMY
4. CIK MARYAM BINTI PANDI
5. CIK SITI MARHAINI BINTI MD RESADI
6. PN. NORDIYANA BINTI MOHD RANI
7. CIK NURUL FARHANA BINTI MOKHTAR
8. CIK MADHIAH BINTI RAZAK
OUT-DOOR GAMES
1)Eh..Bersihnya!!! (15minit)
o
Matlamat
: saya mestilah sentiasa jujur dan ikhlas terhadap diri sendiri
o
Objektif:
§ melakukan sesuatu perkara yang
positif tanpa disuruh
§ bersikap jujur dan ikhlas terhadap
diri sendiri
§ menghormati orang lain
§ berbicara dengan sopan
o
Peralatan:
Pelbagai bentuk sampah sarap seperti botol minuman, kulit ais krim, pembungkus
makanan dan sebagainya, tong sampah, tali rapia
o
Arahan:
§ Kumpulan peserta diberikan kad arahan
iaitu mesti bergerak ke satu stesen. Di stesen itu peserta perlu mengamalkan
nilai-nilai murni sebagai seorang murid di sekolah
§ Di stesen fasilitator telah
menaburkan pelbagai sampah dalam lingkungan tali rapia
§ Apabila peserta tiba, fasilitator
hanya memerhatikan sahaja apa-apa tindakan peserta (yang sepatutnya memungut
sampah-sampah yang berada di kawasan itu tanpa disuruh kerana selama ini pihak
sekolah telah menyuruh murid mengutip sampah di kawasan sekolah)
§ Setelah 5 minit berlalu, jika mereka
tidak berbuat apa-apa minta ketua mereka membacakan semula arahan yang diberi
dan minta mereka memahami arahan tersebut
§ Peringatan: Perkara sepatutnya
peserta lakukan ialah :
·
Memberi
ucap selamat
·
Memperkenalkan
diri
·
Memungut
sampah tanpa diperintah oleh ketua
(jika mereka
Berjaya melakukan perkara di atas tanpa di arah oleh fasilitator maka mereka
berjaya melakukan tugasan ini. Jika tidak, fasilitator menjelaskan kenapa
sampah banyak sangat di kawasan mereka dan menyatakan tidak terfikirkah mereka
untuk mengutip sampah dan membuangnya ke dalam tong sampah yang disediakan.
Jika secara spontan mereka bergerak dan melakukannya, biarkan mereka berbuat
demikian)
Rumusan
Penerangan
ciri-ciri pemimpin iaiitu:
-
Memimpin
diri sendiri sebelum memimpin orang lain
-
Disiplinkan
diri sebelum mendisiplinkan orang lain
-
Jujur
terhadap diri sebelum meminta orang lain jujur kepada kita
-
Ikhlas
melakukan sesuatu sebelum orang lain tidak mempercayai kita
-
Mematuhi
apa-apa peraturan tanpa disuruh menunjukkan seseorang itu telah berjaya memimpin
diri mereka sendiri.
2)Siapa juara? (15 minit)
o Matlamat: saya mestilah saling bantu
membantu Antara satu sama lain
o Objektif:
- dapat menghindari sikap mementingkan
diri sendiri
- Bekerjasama dlam satu kumpulan
o Peralatan: sebiji belon yang telah
ditiup
o Kaedah:
- Peserta diminta ke suatu stesen. Di
stesen fasilitator meminta murid menyentuh belon sekurang-kurangnya 10 kali
dengan hujung jari telunjuk dalam masa 1 atau 2 minit. Syaratnya tanpa
dipegang.
§ Fasilitator cuba melambung belon dan
menyentuhnya dengan jari. Kemudian diminta peserta menyambung aktiviti tersebut
dalam masa 1 atau 2 minit
§ Apa yang terjadi ialah (jangkaan
pembuat modul) peserta akan berebut-rebut untuk menyentuh belon
§ Setelah 2 minit, hentikan permainan.
Tanya murid siapa yang paling banyak menyentuh belon dan berapa kali jumlahnya.
Kemudian, Tanya murid siapakah yang paling sedikit menyentuh belon? Berapa
kali? Mengapakah tidak dapat menyentuh belon? Apa perasaan kamu tidak dapat
menyentuh belon?
§ Bertanya semula kepada yang paling
banyak menyentuh belon, tidakkah kamu simpati terhadap rakan kumpulan kamu yang
tidak dapat menyentuh belon?
o Rumusan:
§ Sebagai pemimpin kita tidak patut
hanya mementingkan diri sendiri
§ Sebagai pemimpin kita mestilah
membantu ahli jika mereka memerlukan bantuan dan pertolongan
§ Sikap mementingkan diri sendiri
dibenci dan tidak disukai oleh ahli
-
Fikiranku (15minit)
-
Matlamat:
berfikir secara sihat sebelum bertindak supaya tidak terlepas cakap
-
Objektif
:
o mencelik akalkan pemikiran murid
o Merangsang pemikiran murid supaya
berfikir perkara yang logic
-
Bahan
: lampiran teka teki
-
Kaedah:
ahli dalam kumpulan perlu berbincang jawapan
-
Rumusan:
o
perhatikan
gelagat peserta ketika teka teki diberi. Mungkin ada yang tersipu-sipu malu
kerana memikirkan sesuatu yang melucahkan. Oleh itu, fasilitator cuba bertanya
kepada peserta adakah mereka menyangka teka teki ini mempunyai maksud yang
tidak baik
o
Berfikir
adalah perkara terbaik sebelum membuat keputusan
o
Terdapat
dua pilihan sebelum membuat keputusan iaitu positif dan negative. Setuju atau
tidak. Berani atau takut. Betul atau salah.
o
Jika
kita selalu bergaul dengan rakan yang suka berfikir perkara yang kotor maka
pemikiran kita juga akan terarah kepada yang kotor
o
Jika
kita bergaul dengan rakan yang berfikiran bersih maka kita terhindar daripada
berfikiran kotor
o
Bagaimanakah
cara memasukkan singa ke dalam peti sejuk?
o
Bagaimanakah
pula memasukkan gajah ke dalam peti sejuk?
o
Sebagai
raja di rimba, singa memanggil segala haiwan datang mengadapnya. Haiwan manakah
yang tidak hadir mengadap? Kenapa?
o
Di
dalam sebuah sungai yang cetek terdapat banyak buaya. Bagaimanakah cara kamu
hendak menyeberang? Kenapa?
-
Teka
teki:
o
Ada
suatu perbuatan terhadap suatu benda. Hendak diguna mesti dikepak. Lepas itu
dikangkang. Selepas dikangkang letakkan di batang. Jawapan: pakai cermin mata
o
Apakah
benda ini? Diselak kainnya Nampak bulu. Diselak bulunya Nampak biji, di bawah
biji Nampak batang. Jawapan: Jagung
o
Ku
tunam kakinya, kudapat kakinya. Jawapan: Kutu 4kaki, kuda 6 kaki
o
Kotak
apa yang berdosa? Jawapan : Ko tak sembahyang
o
Ada
satu perbuatan, bukan keji tetapi murni. Ada lubang atasnya ada biji suka cari
batang. Kemudian batang masuk dalam lubang Jawapan: cincin disarung ke jari
Cantuman Murni (15 minit)
o Susun semula koleksi perkataan-perkataan
-
Great Egg Drop (Menara Masa Hadapan) (30minit)
o
Peralatan:
straw, suratkhabar, salotape, getah gelang, telur
o
Misi
membina menara untuk menyelamatkan sebiji telur
o
Menara
akan dilepaskan dari tempat tinggi untuk melihat ketahanan dan kekuatan
INDOOR
GAMES
-
Dimana belon kami?? (20 minit)
o Matlamat : saya mesti bantu
rakan-rakan saya
o Objektif :
§ Dapat bekerjasama dalam satu kumpulan
§ Mendengar arahan dan melaksanakannya
dengan betul
§ Memberi arahan yang betul
§ Mempercayai pemimpin
o
Bahan
: belon yang telah ditiup, kain penutu mata
o
Kaedah:
§ Fasilitator meminta peserta
menjarakkan diri daripada rakan-rakan
§ Fasilitator memberitahu peserta
bahawa mereka perlu mencari sebiji belon dengan mata yang tertutup
§ Fasilitator meminta peserta menutup
mata dengan kain penutup mata
§ Peserta diminta tidak menipu dan
berlaku jujur terhadap diri sendiri
§ Setelah memastikan peserta menutup
mata dengan betul, fasilitator memberi belon kepada ketua kumpulan
§ Dengan helah fasilitator berada jauh
dengan kumpulan kemudian berteriak “ sekarang kamu carilah belon itu” dengan
kuat
§ Setelah 5 ke 10 minit berlalu,
bukakan penutup mata ketua kumpulan sahaja dan benarkan dia memanggil ahlinya
dating kepadanya untuk menjumpai belon tersebut sehingga Berjaya
o
Rumusan
§ Sebagai pemimpin kita perlu memberi
arahan kepada ahli supaya ahli dapat melakukan tugasan dengan betul
§ Sebagai ahli pula kita mestilah
mematuhi arahan ketua atau pemimpin
§ Bayangkanlah bagaimanalah sekiranya,
manusia tiada pemimpin, apa akan terjadi?
(rujuk peristiwa yang berlaku semasa
mereka mencari belon) : terlanggar bontot kawan, berlaga dan seumpamanya
Salam Sayang,